Nyt tulee haastetta!

Turun alueen pelit, pelipäivät ja muut.
Turku region games, gamedays and other.
Lazzo
Viestit: 98
Liittynyt: 22 Elo 2017, 22:22

Nyt tulee haastetta!

Viesti Kirjoittaja Lazzo »

On monta tapaa tehdä scenaarioon haastetta. Jotkin tavat tosin saattavat hidastaa pelin etenemistä huomattavasti, mikä voi olla ongelmallista varsinkin jos peli pitäisi saada tiettyyn pisteeseen rajatussa ajassa.

Roolipelaamisessa on tietty perus paradigma.
-Pelinjohtaja yksin tietää vallitsevan tilanteen ja välittää sen sanallisesti pelaajille. Sanallinen välitys ei voi koskaan olla täydellinen, joten pelaajien päähän tulee aina väistämättä eri kuva, kuin pelinjohtajan päässä on.
-Pelaajalla on ajatus, miten haluaa hahmonsa toimiva ja välittää sen sanallisesti pelinjohtajalle. Tämäkään välitys ei tietenkään koskaan ole täydellinen, joten pelinjohtajan päässä hahmo toimii aina eri tavalla, kuin pelaajan päässä.
Lopputuloksena hahmo toimii siis aina eri tavalla kun pelaaja halusi, tilanteessa joka on eri mitä pelaaja tietää.

Tämä tarkoittaa sitä, että hahmojahan oikeasti pelaa lopulta aina pelinjohtaja.

Oivaltaminen on kivaa ja tuntematon luo vaaran tuntua, mutta loppujen lopuksi pelaajan on todella vaikea saada kuvaa siitä, mitä oikeasti tapahtuu. Asian, minkä paikalla oleva oivaltaisi helposti, on vaikea päätellä fysikaalisista kuvauksista. "kuulet rytmistä kopsahtelua ylhäältä" on hankala hahmottaa, kun taas paikalla olija tunnistaisi automaattisesti että yläkerrassa kävelee joku. Jos hahmot tekevät virheitä pelaajien sanomisista johtuen, pelaajilta menee luottamus, että pelinjohtaja pelaa heidän hahmojaan viisaasti. Tästä voi kehittyä piinallisen hidas prosessi.
-Pelaajat kyselevät toistuvasti kaikkea pelinjohtajalta, ettei heidän hahmoiltaan jää huomaamatta jotain olennaista.
-Pelaajat kuvailevat toistuvasti yksityiskohtaisesti hahmonsa toimia siinä pelossa, että pelinjohtaja sanoo: "kun et sanonut että teet näin niin nyt tapahtui noin"
-Pelaajat etenevät hitaasti miettien joka sanaansa siinä pelossa, että pelinjohtaja sanoo: "kun sanoit noin niin nyt hahmosi tekee näin"
Varsinkin jos tähän lisää vielä sen että pelinjohtaja yrittää kalastaa varomattomia sanoja epäselvillä kysymyksillä oudoissa kohdissa voidakseen laittaa hahmot ongelmiin, soppa alkaa olla aika maustettu.

Oma mielipiteeni on, että hahmot ovat kokeneita ammattilaisa (yleensä :D ) vaarallisessa paikassa ja niiden pitäisi automaattisesti toimia aina optimaalisesti. Hahmo voi oikeastaan tehdä virheen vain epäonnistuneen heiton seurauksena. Hahmo tekee jotain riskialtista tai holtitonta vain jos pelaaja juuri tietoisesti niin haluaa. Pelaajan pitäisi olla tietoinen hahmon lailla juuri tilanteesta, ei vain tilanteen kuvauksesta. Jotta hahmot toimivat järkevästi ja peli etenee jouhevasti, pelinjohtajan pitää oikeastaan pelata hahmoja haasteita vastaan. Pelinjohtajan on vaikea olla tietoinen kokoajan kaikista hahmojen kyvyistä ja toimista, silloin tällöin voi olla syytä retconnata tapahtumia jos tullaan siihen tulokseen, että hahmo(t) olisi oikeastaan toiminut toisin.

Vaikka nämä mietelmät tuleekin nyt tämmöiseen rakoon, missä on ollut useampia "haastavana" mainostettuja pelisessioita, tämä ei ole kritiikkiä eikä varsinkaan kohdistettu kehenkään. :lol: Kaikista näistä asioita olen keskustellut ja pohdiskellut useasti eri ropettajien kanssa vuosien varrella ennekin. Ja kaikki nämä asiat ovat tietysti vain erinäisiä mielipiteitä eikä mitään taivaan totuuksia. :D
Avatar
GhostDeer
Viestit: 137
Liittynyt: 20 Syys 2018, 18:10

Re: Nyt tulee haastetta!

Viesti Kirjoittaja GhostDeer »

Well said :)
Knowing that you can play with me fills you with DETERMINATION.
Avatar
Ninja Tuna
Viestit: 895
Liittynyt: 12 Elo 2017, 11:35
Paikkakunta: Turqu

Re: Nyt tulee haastetta!

Viesti Kirjoittaja Ninja Tuna »

"Information. Running the Game #19" @youtube
https://www.youtube.com/watch?v=Xm4EvRUo4YQ
Sincerely
Tunawan
"Pain is temporary. Honor is forever." -Rieha
Viela
Viestit: 321
Liittynyt: 14 Elo 2017, 14:18

Re: Nyt tulee haastetta!

Viesti Kirjoittaja Viela »

Ninja Tuna kirjoitti: 04 Kesä 2019, 23:55 "Information. Running the Game #19" @youtube
https://www.youtube.com/watch?v=Xm4EvRUo4YQ
22 min video ilman mitään selvitystä et mihin viittaat ei oo kauheen keskustelua edistävää... :|
Avatar
Ninja Tuna
Viestit: 895
Liittynyt: 12 Elo 2017, 11:35
Paikkakunta: Turqu

Re: Nyt tulee haastetta!

Viesti Kirjoittaja Ninja Tuna »

Siinä oli mun mielestä hyviä pointteja, muutamia samoja myös mitä Lazzo kirjoituksessaankin viittasi. Vaikka siihen, että PC:t ovat experttejä ja näkevät maailman "as it is" ja osaavat tehdä johtopäätöksiä ihan eri tavalla kuin pelaajat, jotka ovat saaneet vain "rajoittuneen" kuvauksen pelinjohtajalta.

Mutta, että myöskään kaikkea informaatiota ei aina pysty/kannata/haluta antaa, vaan joskus on valid "taktiikka" antaa pelaajien päätellä itse annetusta rajatusta tiedosta esim, että mitä NPC tarkoitti sanomisellaan tjsp.
Sincerely
Tunawan
"Pain is temporary. Honor is forever." -Rieha
Avatar
Ninja Tuna
Viestit: 895
Liittynyt: 12 Elo 2017, 11:35
Paikkakunta: Turqu

Re: Nyt tulee haastetta!

Viesti Kirjoittaja Ninja Tuna »

Viela kirjoitti: 07 Kesä 2019, 00:00
Ninja Tuna kirjoitti: 04 Kesä 2019, 23:55 "Information. Running the Game #19" @youtube
https://www.youtube.com/watch?v=Xm4EvRUo4YQ
22 min video ilman mitään selvitystä et mihin viittaat ei oo kauheen keskustelua edistävää... :|
Eikä mulla ollut tarkoitus edistää keskustelua yhtään enempää. xD Oli vain "right to the point" video (omasta mielestäni).
Sincerely
Tunawan
"Pain is temporary. Honor is forever." -Rieha
Avatar
Ninja Tuna
Viestit: 895
Liittynyt: 12 Elo 2017, 11:35
Paikkakunta: Turqu

Re: Nyt tulee haastetta!

Viesti Kirjoittaja Ninja Tuna »

Lazzo kirjoitti: 02 Kesä 2019, 12:37
-Pelaajat etenevät hitaasti miettien joka sanaansa siinä pelossa, että pelinjohtaja sanoo: "kun sanoit noin niin nyt hahmosi tekee näin"
Varsinkin jos tähän lisää vielä sen että pelinjohtaja yrittää kalastaa varomattomia sanoja epäselvillä kysymyksillä oudoissa kohdissa voidakseen laittaa hahmot ongelmiin, soppa alkaa olla aika maustettu.
Mun mielestä tästä hyvä esimerkki oli Lazzon käyttämä seuraava kuvaelma aikoinaan:
GM kuvaa tilannetta: "Näette edessänne kivikasan alta pilkottavan henkilön yläruumiin. Ruumis näyttää olevan liikkumaton."
Huolestunut pelaaja: "Käyn katsomassa onko henkilö elossa."

Tässä lyhyt tilannekuvaelma, joka voi käytännössä eskaloitua monella eri tapaa. Jos scenuun olisi kirjoitettu, että kivikasan alla oleva "älykäs" epäkuollut odottaa saaliin tulevan luokseen, hän esittää kuollutta olemalla liikkumaton ja käy varomattoman seikkailijan kimppuun kun tämä on liian lähellä => eli ambush. Antaisitko GMnä encounterin alkaa suoraan siitä, että ainakin yksi pelaajista olisi kivikasan alle ankkuroidun epäkuolleen vieressä ja epäkuollut voisi jopa saada yllätyskierroksen "varomattomaan" seikkailijaan? Tätähän scenun kirjoittaja varmasti oli tarkoittanut "Ambush" encounterilla.

Huolestunut pelaaja voi kuitenkin lähestyä tilannetta monella eri tapaa. Toki voidaan argumentoida, onko pelaajalla mitään syytä olettaa, että keskellä "ei mitään" kivikasan alla oleva ruumis olisi epäkuollut..? Toisaalta voidaan argumentoida, että pathfinderimaisessa fantasiamaailmassa epäkuolleita voi sikiää ihan missä tahansa. Jos henkilö on kokenut, hän voi olettaa, että riski on aina olemassa.

Huolestuneen pelaajan kommentti "Käyn katsomassa, onko henkilö elossa" voi tarkoittaa siis mitä tahansa huutelusta, kiven heittelystä, pitkällä tikulla tökkimisestä pulssin kokeiluun. Tällöin voisi argumentoida, että ambushin antaminen olennolle "suoraan" (vaikka scenuun olisi niin jopa kirjoitettu) on ehkä hieman stretchy, varsinkaan ilman sopivia feilattuja skillejä pelaajilta... Eli onko tässä GM:n tehtävänä tehdä päätös pelaajien puolesta, että "tökitäänkö ruumista etäältä" tai että "mennään iholle" ja siten luodaan pelaajille riskitilanne. Vai pitääkö kaikki mahdolliset tilanteet käydä yksityiskohtaisesti läpi, pelaajien olla tarkkoja sanavalinnoistaan ja siten käyttää extra määrä peliaikaa tilanteen resolvaamiseen.
Sincerely
Tunawan
"Pain is temporary. Honor is forever." -Rieha
Lazzo
Viestit: 98
Liittynyt: 22 Elo 2017, 22:22

Re: Nyt tulee haastetta!

Viesti Kirjoittaja Lazzo »

Itse olettaisin aina että hahmo varoo kaikkea, ellei pelaaja spesifisesti sano toisin tai failaa rollia. Yllä olevassa esimerkissä pyytäisin heal tai perception checkin ja epäonnistuessa undead saa yllätyksen hahmon vierestä. Chekki kuvaa sitä että hahmo varoi jo kaikkea, huhuili, tökki kepillä, eikä huomannut mitään. Vain jos pelaaja sanoisi esim: "menen äkkiä juottamaan sille healing potionin" en antaisi chekkiä.

Moni GM kyselisi ehkä lisätietoja, että miten tutkit onko se hengissä tai menetkö katsomaan vierestä. Nämäkin ihan hyviä, mutta ne herättää heti epäilyjä ja alottaa pitkän kuvailujen ja reaktioiden sarjan, joka Societyssä vie kenties turhan paljon aikaa. Ongelma myös että jos joskus kyselet tarkemmin ja muulloin et, niin peaajat arvaa että nyt on jotain outoa ja laittaa buffeja yms. :D Ja jos aina kyselet tarkemmin niin sitten menee taas paljon sitä aikaa.

Yksi hyvä työkalu on lyhyt monivalintakysymys. Menetkö nopeasti vai varovasti? Edeltävässä tilanteessa on syytä olettaa, että nopeudella voi olla merkitystä onnistumisen suhteen, niin valinta ei ole aivan ilmiselvä.
Vastaa Viestiin