Sivu 1/1

Yleisiä peliohjeita (2nd Edition)

Lähetetty: 11 Syys 2019, 21:56
Kirjoittaja Rieha
PELAAMINEN 2. EDITIONIN SKENAARIOSSA

NETTISIVUJA:
Yleisesti: http://www.organizedplayfoundation.org/ ... pfs2guide/
Nethys: https://2e.aonprd.com/Rules.aspx
Pregenit: https://paizo.com/products/btq01zt5?Com ... Characters


HERO POINT (HP):
- Aloittaessa saa yhden ja tasaisin väliajoin lisää (sankarilliset teot yms)
- Voi käyttää kahdella tavalla skenaariossa
  • 1 HP = d20 reroll
  • Kaikki käytettävissä olevat HPt = herättää hahmon kuolleista

ATTACK ROLL, SAVE THROW ja SKILL CHECK tulosten arviointi:
- Critical success: 10+DC
- Success: DC tai enemmän
- Failure: < DC
- Critial failure: DC-10


ACTIONIT:
- Vuorossa on 3 ACTION + FREE ACTION (+ mahdollinen REACTION): Järjestys vapaa, esim (move-strike-move)
  • 1 ACTION (yksinkertaiset asiat): move, drawing a weapon, opening a door, melee/ranged isku, raise shield, prone, delay, step (5 feet),
  • 2 ACTION (monimutkaiset): osat spellit, erikoisactionit, redittäminen
  • 3 ACTION (vaativat): voimakkaat spellit
  • FREE ACTION: aseen tiputtaminen, puhuminen, delay, release,
  • REACTION: Tarttuminen pudotessa, attack of opportunity

ATTACK ja DAMAGE:
- Critical Success: Damage x 2
- Success: Damage x 1
- Non-lethal attack: -2 Attack roll. Voi tehdä vain aseella, jossa on non-lethal trait
- KILPEÄ EI LASKETA AUTOMAATTISESTI AC:hen. Jos haluat kilvestä suojaa, käytä action (RAISE SHIELD)


SPELLIT:
  • Vievät 1-3 ACTIONIA/spell
    • Mitä enemmän komponentteja, sitä enemmän vie ACTIONEJA
    • Voivat toimia uudella tavalla. Esim:
      • Guidance (1 ed)
        • Standard action: Target creature touched, Duration 1 minute or until discharged
      • Guidance (2 ed)
        • Single Action, verbal, Range 30 feet; Targets 1 creature, 1h immune after casting
  • Spelliä voi vahvistaa kahdella tavalla:
    • Käyttämällä useamman ACTIONIN, Esim:
      • HEAL
        • 1 ACTION: (somatic) The spell has a range of touch..
        • 2 ACTION: (verbal, somatic) The spell has a range of 30 feet. If you're healing a living creature, increase the Hit Points restored by 8.
        • 3 ACTION: (material, somatic, verbal) You disperse positive energy in a 30-foot emanation. This targets all living and undead creatures in the burst
    • Spellin preparoiminen korkeammalle slotille (Heightened spell): Esim:
      • SLEEP (1-level):
        • Critical Success: The creature is unaffected
        • Success: The creature takes a –1 status penalty to Perception checks for 1 round.
        • Failure: The creature falls unconscious. If it's still unconscious after 1 minute, it wakes up automatically.
        • Critical Failure: The creature falls unconscious. If it's still unconscious after 1 hour, it wakes up automatically.
      • SLEEP (4-levelille slotille prepattu)
        • The creatures fall unconscious for 1 round on a failure or 1 minute on a critical failure. They fall prone and release what they're holding, and they can't attempt Perception checks to wake up. When the duration ends, the creature is sleeping normally instead of automatically waking up.

        PERCEPTION:
        • Tutkiessa huonetta DETECT MAGIC -spellillä mennään puolta nopeutta
        • CONCEALED: esim. sumu antaa concealmenttia. Flat check (d20, DC 5) osua NPC:hen
        • NPC voi olla:
          • OBSERVED: hahmo näkee NPC:n normaalisti
          • HIDDEN: hahmo näkee NPC:n juuri ja juuri. Esim. NPC mennyt kulman taakse ja tehnyt Hidden ACTION:in
            • Hahmo on FLAT-FOODED, targetoidessa hahmo tekee flat checkin (d20, DC 11)
          • UNDETECTED: hahmo tietää NPCn olevan paikalla, muttei missä. Esim. NPC käyttänyt esim. INVISIBILITY-spelli + Sneak Away ACTION.
            • Hahmo on FLAT-FOODED. Targetointi vaikeampaa
          • UNNOTICED: hahmo ei tiedä NPC olevan paikalla. Hahmo on FLAT-FOODED

          LEPO:
          - 8 tunnin nukkuminen palauttaa hp:tä (CON modifier x level)
          • seurauksena WOUNDED-tila lakkaa
          - FATIGUE-tila lakkaa
          - DOOM- ja DRAIN-tilat laskevat yhdellä
          - valtaosa spell-sloteista tulee käyttöön


          SKILL CHECK:
          • - Skill checkiä (Esim Arcana) voi yrittää joko
            • Untrained Actions (kaikki voivat yrittää): esimerkiksi Arcana: Recall Knowledge (yleistä tietoa esim. golemeista)
            • Trained Actions (ne joilla on profesion rank tässä kohdassa): esimerkiksi Arcana: Identify Magic (esineen magian tutkiminen)
          • Lopputulos:
            • Critical success: Saat extratietoa/muuta etua
            • Success: saat perustietoa tai onnistut normaalisti
            • Failure: saat epämääräisiä vihjeitä tai epäonnistut normaalisti
            • Critial failure: saat harhaanjohtavaa tai vanhentunutta tietoa tai tulee extra vahinkoa

          SAVING THROW:
          - Success: ei haittavaikutuksia
          - Failure: haittavaikutus 1-tason mukaan
          - Critical Failure: haittavaikutus 2-tason mukaan


          AID ANOTHER
          • DC vaihtelee tehtävän vaikeuden mukaan (DC voi olla 20)
          • Tasot:
            • Critical Success: +2 (untrained), +3 (master), +4 (legendary)
            • Success: +1
            • Failure: 0
            • Critical failure: -1
          • - Follow the Expert- toiminnolla vähintään Expert-tasoinen hahmo voi auttaa toista hahmoa checkistä läpi (esim kiipeäminen)

          ALTISTUMINEN:
          • Mitä kauemmin hahmo altistuu haitalliselle asialle, sitä pahempaa damagea
          • Success, Failure ja Critical Failure
          • Poison (Onset 10 min, max duraatio 5 min, stage duraatio 1 min)
            • Juot myrkkyä ja 1. fort save failure
            • 10 minuutin kuluttua Stage 1 (1d4 poison damagea), 2. fort save failure
            • 1 minuutin kuluttua Stage 2 (1d6 poison damagea), 3 fort save jne..
            • 5 minuutin jälkeen poison neutraloituu

          Muutamia CONDITIONS -tiloja:
          • FLAT-FOODED: -2 AC
          • PRONE: -2 AC, CRAWL ja STAND sallittu,
          • Take Cover-Action -> + 4 AC (ranged), FLAT-FOODED
          • QUICKENED: extra ACTION vuoron alussa. Ei saa kesken vuoron. Vaikuttaa HASTE-spelliin.
          • DOOMED: hahmo kuolee alemmassa DYING-tilassa
          • DRAIN: hahmo menettää hipareita (DRAIN taso x level), ei lasketa damagevahingoksi

          HAAVOITTUMINEN /KUOLEMA/RECOVERY:


          WOUNDED
          • 1-3 tasoa
            • WOUNDED 1: poistut DYING -tilasta ja et ole WOUNDED alun alkaen.
            • WOUNDED 2: poistut DYING-tilasta ja olet WOUNDED 1-tilassa valmiiksi
            • WOUNDED 3: poistut DYING-tilasta ja olet WOUNDED 2-tilassa valmiiksi
          • Parantuminen: Medicine: Treat Wounds ACTION + 10min lepo tai parannusspelli. Yksi parannus hoitaa kaikki WOUNDED -tasot
          DYING
        • Kun hahmon hp = 0
        • Hahmon initiative siirtyy iskun antajan edelle, hahmo on tajuton ja prone
        • DYING-tilat 1-4
          • Hahmo saavuttaa 0 hp, koska
            • NPC melee
              • (Success) -> DYING 1
              • (Critical success) -> DYING 2
            • Hahmon save
              • (Failure) -> DYING 1
              • (Critical failure) -> DYING 2
          • DYING 4 = hahmo kuolee
        • DYING-tilaa nostaa
          • WOUNDED- tila nostaa DYING-tilaa yhdellä
          • Jos hahmo ottaa damagea DYING-tilassa (area damage, ei savea) DYING + 1
          • Hahmon flat check (Failure = DYING +1, Critical Failure = DYING +2)
        • DYING – tilaa laskee
          • onnistunut flat check (Success = DYING -1, Critical Success = DYING -2)
          • parannusloitsu tai ACTION (esim. Treat wounds), joka parantaa vähintään 1 hp
        • Jos hahmolla on non-lethal damagea ja hp 0
          • hahmo tajuton 10 min, ei DYING- tilaa ja saa päätteeksi 1 hp ja toimii normaalisti

          KUOLEMA
          - Hahmo kuolee, kun
          • Saavuttaa DYING 4 -tilan
          • Jotkut spellit tappavat hahmon välittömästi
          • Jos hahmo menettää 50% maksimi hp:sta kerralla
          - Jos hahmo on kuollut
          • Käyttämällä kaikki jäljellä olevat HERO POINTit hahmo herää eloon. Saavuttaa hp 1 ja WOUNDED ja DYING-tilat lakkaavat

          Esimerkki WOUNDED ja DYING -tiloista:
          • Hahmo saa iskun (normaali) ja on ensimmäistää kertaa encounterissa hp = 0
          • Hahmo on DYING 1 -tilassa
          • Hahmo tekee flat checkin (d20) ja onnistuu (success)
          • Hahmo poistuu DYING 1 -tilasta, mutta on WOUNDED 1-tilassa
          • Hahmo saa toisen iskun (normaali) ja hp on jälleen nolla
          • Hahmo on DYING 2 -tilassa (DYING 1 + WOUNDED 1)
          • Hahmo tekee kahdessa vuorossa onnistuneet flat checkit
          • Hahmo poistuu DYING 2 -tilasta, mutta on WOUNDED 2-tilassa
          • Hahmoa parannetaan Treat Wounds – ACTION:lla ja WOUNDED 2 – tila lakkaa