Society hahmonluonti (2nd Edition)

Turun alueen pelit, pelipäivät ja muut.
Turku region games, gamedays and other.
Rieha
Viestit: 138
Liittynyt: 11 Touko 2018, 17:35

Society hahmonluonti (2nd Edition)

Viesti Kirjoittaja Rieha »

Patfinder Society -hahmon luominen 2.editionissa:

Yleiset tiedot Society-hahmon luontiin osoitteessa: http://www.organizedplayfoundation.org/ ... er-basics/
Spellit, aseet, sun muut Nethyksestä: http://2e.aonprd.com/

MUUTAMIA asioita, jotka hahmoluonnissa on hyvä pitää mielessä:

MUUTOKSIA VANHAAN:
  • CMD/CMB ovat historiaa (esim grapplea vastaan heitetään FORT SAVE (d20+FORT MOD))
  • BAB on historiaa
  • Attack of opportunitya käyttävät enää fighterit lähinnä.
  • Initiative heitetään (yleensä) käyttämällä PERCEPTION-stattia. EI enää dex-pohjainen
  • Standard action, swift action ja move actionit on kaikki nykyään ACTIONEJA. Free action säilyy ja Immediate action on nykyään REACTION.
  • Spellejä voi vahvistaa käyttämällä actioneja tai preppaamalla ylemmälle levelille
  • Classien arkkityyppejä ja prestige classeja ei ole enää. Myöhemmin tulee legaaliksi arkkityyppejä, joita voi täyttämällä arkkityypin vaatimukset. Käytännössä arkkityyppi korvaa esim. 2- ja 4-levelin featit, mutta ei vaadi olemaan tiettyä classia.
  • Hit pointit eivät mene enää miinukselle, vaan tulee 1-4 DYING -tilat

UUSIA JUTTUJA
  • Vuorossa on 3 ACTIONIA (+ FREE ACTION ja REACTION)
  • Hahmot voivat craftata esineitä seikkailujen välissä.
  • PROFICIENCY: kuvaa kuinka taitava hahmo on ja antaa bonuksia. Proficiency lasketaan level + proficiency (1, 2, 3, 4). Yleisesti untrained +0, trained +2, expert +4, master +6
  • Kaikki voivat heittää perusskillejä (esim kertoa yleisesti Arcanasta, mutta esim taika-esineen tunnistus vaatii proficiencya)
  • Hahmo voi valita (tai olla valitsematta) PATHFINDER TRAINING-osiota. Saa tavaraa ja taitoa tai muuta hyötyä
  • Hahmo ei kuulu enää yhteen factioniin vaan kerää mainetta usealle factionille (ks. hahmoluonnin jälkeen)
  • Prestigea ei ole enää, vaan hahmo ostaa asioita FAME-pisteillä. Vanha fame on nykyään REPUTATION
  • Hahmo valitsee boonit seikkailun alussa
  • Hahmo saa seikkailussa HERO POINT-pisteitä (vähintään yksi). Voi käyttää rerolliin tai nostamaan hahmo kuolleista.
  • Lähes kaikilla hahmoilla on jokin FOCUS kyky jota voi käyttää 10 minuutin välein

HAHMOLUONTI (1-20)

1. Valitse ANCESTRY: kuvailee sukujuuria: esim haltia.

2. Valitse HERITAGE: kuvailee etnisyyttä: esim luolahaltia tai metsähaltia.

3. Valitse ANCESTRY FEATS ekalle levelille: Löytyvät ANCESTRYN alta.

4. Valitse BACKGROUND: oletko baarimikko, vartija vai muu. Alueellisia backgroundeja on tulossa pian legaaliksi.

5. Valitse CLASS: oletko esmes druidi. Classien määrä on toistaiseksi vähäisempi.

5.1 Valitse CLASSin erikoistuminen (lähes kaikilla hahmoluokilla on jokin valinta 1. levelillä, fighteria ja monkkia lukuunottamatta)

6. Valitse CLASS featit ekalle levelille (Vain Martial hahmot tai human hahmot joilla on Natural Ambition Ancestry feat! Casterit (Bard, Cleric, Druid, Sorcerer ja Wizard eivät saa ekalla levelillä class feattia. Wizardilla on typo joka sanoo että se saisi, mutta tähän on tulossa ilmeisesti errata) (ja GENERAL FEATS, jos niitä on hahmolla käytettävissä).

7. Laske ABILITY SCORE:
  • kaikki abilityt (STR, DEX, CON, INT, WIS, CHA) saavat aluksi 10
  • lisää /vähennä scorea ANCESTRYN mukaan (esim. goblin +2 CHA, + 2 DEX, +2 vapaavalintainen, -2 WIS). Yleisesti Ability boost = +2, Ability flaw = -2. (vain 1 boost per ability)
  • lisää 2 boostia BACKGROUNDIN mukaan (vain 1 per ability)
  • lisä 1 boosti CLASSIN mukaan
  • lisää NELJÄ vapaavalintaista +2 boostia minne haluat, mutta vain 1 per ability.
  • voit myös pienentää kahta ability score kahdella saadaksesi +2 johonkin. Esim. laske CON ja STR 10-> 8 ja nosta WILL 12->14.
  • 18 maksimi score 1-levelin hahmolle.

7. Valitse INITIAL PROFICIENCY SKILLS ja laske bonukset:
  • Profiency skillejä tulee pääasiassa CLASS:sta, BACKGROUND:sta ja ANCESTRY-feateista.
  • Profiency-tasot ovat untrained +0, trained +2, expert +4, master +6
  • Merkitse PROFIENCY-taso skilleihin ja muihin osioihin (SKILLS, PERCEPTION, CLASS DC, FORTITUDE, REFLEX, WILL, weapons, armor, magic): usein trained tai expert. Muut skillit ovat untrained. Profiency löytyy usein CLASS:n alta.
  • Skill bonukseen lasketaan: proficiency + hahmolevel jos proficiency on vähintään trained, + ABILITY MOD. Esim. 1- levelin hahmon Acrobtatics: trained (+2), level (+1), DEX modifier (+2) = 5

8. Laske PERCEPTION (profiency+WIS mod+level). Profiency näkyy CLASSssa.

9. Laske CLASS DC: (profiency + KEY ABILITY mod + level). Profiency ja KEY ABILITY löytyvät CLASSsta.

10. Laske FORTITUDE: (profiency + CON mod + level). Profiency näkyy CLASSssa.

11. Laske REFLEX: (profiency + DEX mod + level). Profiency näkyy CLASSssa.

12. Laske WILL: (profiency + WIS mod + level). Profiency näkyy CLASSssa.

13. Merkitse loput CLASS FEATURET ja muut, kuten spellit, order jne jos tarve

14. Laske HIT POINTit: usein ANCESTRY + CLASS + CONT modifier. Joskus esim HERITAGE antaa lisää.

15. Valitse GEAR: aloitusraha on 15 gp, Consumamblea, armorit, weaponit jne..

16. Laske AC: 10+DEX+profiency armor+shield+muut bonukset-penaltyt

17. Merkitse hyökkäykset: ase, damage jne. Melee Attack bonus on yleisesti: STR+ase profiency+muut bonukset- penalty. Ranged Attack bonus: DEX+ase profiency+muut bonukset- penalty

18. Merkitse ylös kaikki tilanteet jossa saat esim temporary bonusta.

19. Merkitse loput tiedot: kielet, speed, muut erikoisjutut, kuten DARKVISION-kyky, alignment, deity, age jne.

20. Valitse joko PATHFINDER TRAINING tai FIELD COMMISSIONED AGENT (http://www.organizedplayfoundation.org/ ... r-training)
  • 20.1 PATHFINDER TRAINING:
    • Hahmo saa 3 pistettä, jotka hän voi käyttää kolmeen eri Pathfinder kouluun: SPELLS, SCROLLS tai SWORDS.
    • Hahmo voi sijoittaa esim 1 pisteen SPELLS-kouluun tai kaikki kolme SWORDS-kouluun.
      • 1 piste/koulu: Hahmo saa seikkailun alussa koulun listalta vapaavalintaisen consumblen (ks. linkki).
      • 2 pistettä/koulu: Hahmon yksi LORE SKILL nousee untrainded -> trained (ks. alla oleva lista). Lisäksi 5 levelillä hän saa ylimääräisen bonus featin (ks. alla oleva lista)
      • Scrolls: For the Lore skill, choose from Accounting Lore, Library Lore, or Scribing Lore. For the bonus skill feat, choose from Assurance, Automatic Knowledge, Multilingual, or Streetwise.
      • Spells: For the Lore skill, choose from Academia Lore, Architecture Lore, or Herbalism Lore. For the bonus skill feat, choose from Arcane Sense, Assurance, Quick Identification, or Recognize Spell.
      • Swords: For the Lore skill, choose from Gladiatorial Lore, Scouting Lore, or Warfare Lore. For the bonus skill feat, choose from Cat Fall, Experienced Smuggler, Forager, or Hefty Hauler.
    • 3 pistettä/koulu: Saat yhden consumable itemin (hahmon level tai alle) ja toisen consumable itemin (hahmon lv/2, minimi 1)
  • 20.2 FIELD COMMISSIONED AGENT
    • Hahmo ei käytä yhtään pistettä.
    • Hahmo saa yhden consumable itemin (1/2 hahmon levelistä) hahmoleveliltä 2 lähtien
    • Hahmo saa DOWNTIME aikaa 50 % enemmän. Normaali on 8 päivää, parannuksena 12 päivää. Voi tehdä enemmän day jobeja tai craftata.

HAHMO ON VALMIS SEIKKAILUUN! Katso alta asiaa factioneista ja pisteistä.


REPUTATION, FAME, INFAME, BOONIT ja FACTIONIT:

REPUTATION:
  • Kuvastavat factionille tuotua mainetta.
  • Mitä enemmän, sitä arvokkaampia booneja voi ostaa.
  • Hahmo saa usein 4 REPUTATION pistettä per seikkailu. BOONeilla voi nostaa pistemäärää.
  • Saadakseen REPUTATION pisteitä FACTION BOON slotti on oltava aktiivinen (ks. alempana)

FAME:
  • Kuvastaa henkilökohtaista mainetta
.
  • Ostetaan booneja ja maksetaan pois penaltya (negative levelit tai raise dead) ja infamea pois.
  • Hahmo saa usein 4 FAME pistettä per seikkailu. BOONeilla voi nostaa pistemäärää.

INFAMY
  • Jos hahmo tekee Societyn vastaisia asioita, myy orjia, hän saa yhden INFAMY pisteen
  • Hahmo voi korkeintaan 3 INFAMY-pistettteä, jonka jälkeen hahmo ei voi pelata Societyssä, ellei välittömästi tiputa INFAMYA 2 tai alle
  • INFAME rajoittaa ostovalikoimaa ja ostettujen tavaroiden levelit laskevat
  • INFAMYa voi laskea käyttämällä 12 FAME pistettä tai Untarnished Reputation- boonin aktivoimalla

BOONIT: samaan tapaan saa hyötyjä, palveluksia, erikoisia backgroundeja sun muuta.
  • Hahmolla on käytössään joka seikkailussa 5 BOON slottia: FACTION, ADVANCED ja 3 GENERAL slottia.
    • FACTION slotilla kerätään REPUTATION-pisteitä
    • ADVANCED slotin boonit ovat usein spesiaaleja
    • GENERAL slotit ovat perusbooneja
  • Seikkailun tehtävänannon jälkeen pelaajat aktivoivat haluamansa slotit. Hahmon ensimmäinen BOON on ilmainen ja usein käytetään FACTION booniksi, jotta saa REPUTATION-pisteitä.
  • Osan booneista voi aktivoida kerran, osan x kertaa ja osa voi aktivoida kuinka monta kertaa vain. Esim. kaikki CHAMPPION FACTION BOONit eivät vanhene tai häviä kun ostaa uuden.

FACTIONIT:
http://www.organizedplayfoundation.org/ ... -factions/
  • 5 erilaista factionia, joilla hieman eri tavoitteet.
  • Hahmo ei kuulu enää factioniin vaan kerää mainetta factioneille (FACTION BOON slot)
  • skenaariosta voi saada extrapisteitä, jos tietyn faction booni on aktivoitu.

EXPERIENCE POINTS:
  • Usein hahmo saa 4 experience points per skenaario
  • 12 exprience point/level.
  • hahmon voi rakentaa uudelleen levelille kaksi

ACHIEVEMENT POINTS:
http://www.organizedplayfoundation.org/ ... ent-points
  • GM raportoi onnistuneesta seikkailusta. Hahmo saa usein perusskenusta 4 pistettä ja GM 8 pistettä. Voi ostaa erikoisrewardeja: spellejä, itemejä jne. Osto tapahtuu Paizon sivuilla, mutta ei ole vielä käytössä.

ESINEIDEN OSTO:
  • Usein ostetaan max hahmo+2 leveliä korkeita esineitä seikkailun aikana. Booneilla voi ostaa erityisiä tai seikkailun jälkeen saatavia. Voi myös ostaa materiaalia craftaamiseen. INFAME -pisteet vähentävät ostovaraa.

DOWNTIME:
  • seikkailujen välinen aika. Yleensä 8 päivää.
  • voi tehdä DAY JOB: 8 päivää x skill tulos
  • voi RETRAIN esmes featteja
  • voi CRAFT ITEM jos hahmolla kykyjä ja tarvikkeita
Tomppak88
Venture-Lieutenant
Viestit: 665
Liittynyt: 01 Elo 2017, 14:20

Re: Society hahmonluonti (2nd Edition)

Viesti Kirjoittaja Tomppak88 »

Kiitos kovasti selkeästä rungosta!

Lisäisin vielä hahmonluontiin tarkennuksen abilityscoreista:
Saat neljässä eri vaiheessa boosteja ability scoreihin. 1 boost on aina +2 johonkin ability scoreen. Yksikään score ei voi olla yli 18 hahmonluonnissa, eikä samassa "vaiheessa" saa koskaan laittaa samaan ability scoreen kahta boostia.
Vaiheet ovat:

A: Ancestry. Ancestry joko: Määrää 2 ability scorea joihin saat boostin sekä antaa yhden vapaavalintaisen boostin johonkin toiseen scoreen ja Ability Flaw:n johonkin tiettyn scoreen, TAI Kaksi vapaavalintaista boostia, Ancestrystä riippuen. Voit tässä yhteydessä ottaa myös vapaaehtoisen Flaw:n ja pudottaa kahta abilityä kahdella ja nostaa yhtä kahdella, mutta 99% tapauksista tämä ei ole kannattavaa.

B: Background. Jokainen Background antaa valita kahdesta eri ability scoresta joista toiseen saat boostin, ja sen lisäksi saat vapaavalintaisen boostin haluamaasi ability scoreen. (Tämän lisäksi jokainen background antaa sinulle proficiencyn yhteen skilliin, yhteen lore skilliin (jotka vastaavat ehkä eniten 1 editionin professioneita) ja lisäksi saat vielä yhden Skill featin)

C: Class. Hahmoluokka antaa yhteen ability scoreen boostin, joka siis riippuu aina classista.

1.: Saat myös ekalla levelillä neljään vapaavalintaiseen ability scoreen boostin. Kuten kaikissa muissakin vaiheissa, täytyy nämä boostit laittaa eri ability scoreihin.


Hahmoluokka:
Lähes kaikki classit valitsevat ekalla levelillä itselleen jonkin erikoistumisen (monk ja fighter taitavat olla poikkeukset):
Alchemist: Research Fields, Barbarian: Instincts, Bard: Muses, Champion: Causes, Cleric: Doctrines, Druid: Druidic Order, Ranger: Hunter's Edge, Rogue: Rackets, Sorcerer: Bloodlines, Wizard: Arcane School.
Nämä "erikoistumiset" antavat hahmolle uusia ja erilaisia kykyjä/ominaisuuksia, ja usein avaavat hahmolle jonkinlaisen Focus abilityn/spellin. Kaikki classit/erikoistumiset eivät saa focus abilityjä, ja jotkut classit (esim. monk) saavat focus abilityjä feattien avulla.

Focus abilityt toimivat siten, että saat päivän alussa yhden Focus pisteen. Focus piste palautuu, jos käytät 10 minuuttia "lepäämiseen" tai "keskittymiseen" (tarkka kuvaus siitä miten oman classisi focus palautuu, löytyy classista). Focusta voi saada yhden pisteen takaisin vain jos olet käyttänyt vähintään yhden pisteen sen jälkeen kun viimeksi sait focuksesi takaisin. Focus poolit lasketaan yhteen (max 3 pistettä) mutta vain yhden pisteen voi saada aina takaisin ilman erillistä feattiä, eli jos sinulla oli 2 pistettä ja käytit molemmat, niin saat levätessä vain yhden pisteen takaisin -> et voi päästä enää tämän päivän aikana takaisin kahteen pisteeseen.

Focus spell voisi ajatella hahmoluokan eräänlaiseksi nimikkokyvyksi tai signature abilityksi, esim. Animal Order druidi saa focus abilitynä Heal Animalin, ja voi siis 10 minuutin välein parantaa jotain eläintä (esim. omaa eläinkumppaniaan) tai esim. Evocation wizard saa Force Boltin (vähän kuin magic missile). Focus spellit eivät ole loitsuja siinä mielessä että ne eivät kuluta spell slotteja kuten normaalit loitsut, vaan ne kuluttavat focus pisteitä, ja kun focus pisteen saa takaisin 10 minuutin kuluttua, voi näitä noin teoriassa käyttää lähes jokaisessa taistelussa kerran. Focus abilityt on myöskin suoraan/ilmaiseksi nostettu (Heightened) tasolle = (class level jaettuna kahdella, pyöristettynä ylöspäin) kun taas normaalin loitsun nostaminen (Heightening) vaatii sen että käytät korkeamman levelin spell slotin.
"featti tekee merkittävän ontologisen muutoksen hahmoon: antaa raajan tilanteeseen, jossa ei olisi yhtään raajaa ilman feattia" - Agape
Vastaa Viestiin