Havaintoheitot Paizon seikkailuissa
Lähetetty: 10 Huhti 2017, 17:42
Olen lukenut muutamia Paizon julkaisemia seikkailuita ja yksi niissä epäselvä asia on piilotettujen asioiden löytäminen.
Hypoteettinen esimerkki olisi huone, jossa on salaovi (DC 20, siirtyvä kirjahylly vaikkapa) ja mörkö. Missä vaiheessa ja kuinka helposti kokeneet Pathfinder-pelinjohtajat kysyvät havaintoheittoja, tai miten sääntöjä pitäisi tässä tulkita? Alla muutamia vaihtoehtoja, jotka tulevat heti mieleen.
1. Havaintoheitto heti kun huoneeseen tullaan. Jos joku ylittää vaikeuden 20 niin huomaa salaoven vaikka taistelisi samalla mörön kanssa.
2. Havaintoheitto heti tilanteen rauhoituttua.
3. Havaintoheitto kun joku sanoo katselevansa tarkemmin ympärilleen, etsivänsä salaovia, jne. Vie toiminnon.
4. Havaintoheitto kun joku sanoo etsivänsä salaovia tai tutkivansa kirjahyllyä jne. Vie pitempään kuin toiminnon.
Muuttuuko vastaus, jos huone on suuri tai pieni, tai piilotettu asia on salaoven sijaan esimerkiksi myrkkypiikki ovenkahvassa tai jokin muu pieni yksityiskohta?
Hypoteettinen esimerkki olisi huone, jossa on salaovi (DC 20, siirtyvä kirjahylly vaikkapa) ja mörkö. Missä vaiheessa ja kuinka helposti kokeneet Pathfinder-pelinjohtajat kysyvät havaintoheittoja, tai miten sääntöjä pitäisi tässä tulkita? Alla muutamia vaihtoehtoja, jotka tulevat heti mieleen.
1. Havaintoheitto heti kun huoneeseen tullaan. Jos joku ylittää vaikeuden 20 niin huomaa salaoven vaikka taistelisi samalla mörön kanssa.
2. Havaintoheitto heti tilanteen rauhoituttua.
3. Havaintoheitto kun joku sanoo katselevansa tarkemmin ympärilleen, etsivänsä salaovia, jne. Vie toiminnon.
4. Havaintoheitto kun joku sanoo etsivänsä salaovia tai tutkivansa kirjahyllyä jne. Vie pitempään kuin toiminnon.
Muuttuuko vastaus, jos huone on suuri tai pieni, tai piilotettu asia on salaoven sijaan esimerkiksi myrkkypiikki ovenkahvassa tai jokin muu pieni yksityiskohta?