Havaintoheitot Paizon seikkailuissa

Yleiseen keskusteluun Pathfinderistä ja Societystä.
General discussion about Pathfinder and Society.
Tommi Brander
Viestit: 6
Liittynyt: 06 Helmi 2017, 08:58

Havaintoheitot Paizon seikkailuissa

Viesti Kirjoittaja Tommi Brander »

Olen lukenut muutamia Paizon julkaisemia seikkailuita ja yksi niissä epäselvä asia on piilotettujen asioiden löytäminen.

Hypoteettinen esimerkki olisi huone, jossa on salaovi (DC 20, siirtyvä kirjahylly vaikkapa) ja mörkö. Missä vaiheessa ja kuinka helposti kokeneet Pathfinder-pelinjohtajat kysyvät havaintoheittoja, tai miten sääntöjä pitäisi tässä tulkita? Alla muutamia vaihtoehtoja, jotka tulevat heti mieleen.

1. Havaintoheitto heti kun huoneeseen tullaan. Jos joku ylittää vaikeuden 20 niin huomaa salaoven vaikka taistelisi samalla mörön kanssa.
2. Havaintoheitto heti tilanteen rauhoituttua.
3. Havaintoheitto kun joku sanoo katselevansa tarkemmin ympärilleen, etsivänsä salaovia, jne. Vie toiminnon.
4. Havaintoheitto kun joku sanoo etsivänsä salaovia tai tutkivansa kirjahyllyä jne. Vie pitempään kuin toiminnon.

Muuttuuko vastaus, jos huone on suuri tai pieni, tai piilotettu asia on salaoven sijaan esimerkiksi myrkkypiikki ovenkahvassa tai jokin muu pieni yksityiskohta?
Avatar
Mary Leathert
Viestit: 208
Liittynyt: 06 Helmi 2017, 16:38

Re: Havaintoheitot Paizon seikkailuissa

Viesti Kirjoittaja Mary Leathert »

Koska tulee lähinnä vedettyä valmisseikkailuja, joskus nämä asiat on kirjoitettu niihin suoraan ja mennään sillä, sen kummemmin miettimättä miten asia tulisi hoitaa sääntöjen mukaan. (Tyyliin "jos pelaajat sanovat etsivänsä salaovia, DC 20 huomata").

Jos asiasta ei ole sanottu mitään, menee tietty omaan tulkintaan. Jos kyseessä on jokin piilotettu asia (ansa, salaovi tai -lokero), vaadin käytännössä aina, että pelaaja sanoo tutkivansa huonetta. On kuitenkin olemassa kykyjä, esim. kääpiöiden Stonecunning, jotka antavat heittää perskaa, vaikka ei aktiivisesti etsi. Aktiivinenkin etsintä on vain yksi heitto, kaikesta siitä tilasta, jonka voit havainnoida. Toki jos haluat olla varma ja käyttää minuutin pari ylimääräistä, tämä on mahdollista (ns. "ottaa kaksikymppinen", eli kohdella tulosta kuin nopasta olisi tullut 20).

"Stonecunning: Dwarves gain a +2 bonus on Perception checks to notice unusual stonework, such as traps and hidden doors located in stone walls or floors. They receive a check to notice such features whenever they pass within 10 feet of them, whether or not they are actively looking."

Sitten on toki asioita, jotka pitäisi olla mahdollista huomata heti kun astut tilaan, jossa ko. asia on. Tyyliin "heittäkää perskaa, DC 15 kertoo, että ilmassa haisee jännästi mädille kananmunille".

On siis olemassa erikseen reaktiivista ja aktiivista Perceptionia.
Avatar
Agape
Venture-Captain
Viestit: 1534
Liittynyt: 06 Helmi 2017, 02:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Havaintoheitot Paizon seikkailuissa

Viesti Kirjoittaja Agape »

itse yleensä taistelun ulkopuolella menen sen mukaan, mikä tuntuu sopivalta

taistelussa itse yleensä annan free actionina yhden havaintoheiton, ja lisää aina yhden move actionin käyttämällä
Pathfinder Society Venture-Captain
Paras tapa pelata pöytäroolipeliä on pelata pöytäroolipeliä.
PFSOulu ( at ) gmail . com
Discordissa Agape#0146
Tommi Brander
Viestit: 6
Liittynyt: 06 Helmi 2017, 08:58

Re: Havaintoheitot Paizon seikkailuissa

Viesti Kirjoittaja Tommi Brander »

Johtopäätöksenä etsiminen on nopeaa, mutta eroa hyvin piilotettujen ja aktiivista etsimistä vaativien sekä spontaanisti näkyvien asioiden välillä ei ole tarkasti tehty, ellei sitä seikkailu sitä erikseen täsmennä.
Avatar
Agape
Venture-Captain
Viestit: 1534
Liittynyt: 06 Helmi 2017, 02:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Havaintoheitot Paizon seikkailuissa

Viesti Kirjoittaja Agape »

Hyvin tiivistetty!
Pathfinder Society Venture-Captain
Paras tapa pelata pöytäroolipeliä on pelata pöytäroolipeliä.
PFSOulu ( at ) gmail . com
Discordissa Agape#0146
Vastaa Viestiin