Idea: Pelaajat-osio

Yleiseen keskusteluun Pathfinderistä ja Societystä.
General discussion about Pathfinder and Society.
LittleLilyKitty
Viestit: 305
Liittynyt: 05 Helmi 2017, 23:29
Paikkakunta: Kokkola

Idea: Pelaajat-osio

Viesti Kirjoittaja LittleLilyKitty »

Tällainen idea on pyörinyt päässä jo jonkin aikaa. Eli Pelaajat-osio, joka toimii tavallaan myös pelaajaesittely-alueena.

Sinne jokainen voi halutessaan tehdä oman aiheen, jossa saa kertoa itsestään, hahmoistaan, mistä ikinä haluaakaan. Omalle aiheelle voi laittaa myös linkkejä (esim. jos hahmot löytyy valmiiksi jo Mekanismista) ja/tai kuvia ja muuta sälää, jos mieli tekee.

Olen törmännyt tällaiseen tapaan aika monta kertaa foorumeilla ropettaessani ja ajattelin, että miksei tämä voisi toimia täälläkin.

Miltä kuulostaa? Saako idea kannatusta?
Avatar
Shinae
Viestit: 443
Liittynyt: 06 Helmi 2017, 02:31
Paikkakunta: Kokkola

Re: Idea: Pelaajat-osio

Viesti Kirjoittaja Shinae »

Tänne yleiseen sopisi mielestäni ketju, jossa on pelaajien irl esittely. Erikseen voisi olla hahmojen esittelyille varattu ketju. Ei menis sekaisin.
"Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!" - Ikivanha Golarionlainen sanonta.
Hahmot (•̀ᴗ•́)و ̑̑
Avatar
VitunSuoPaska
Viestit: 192
Liittynyt: 06 Helmi 2017, 21:41

Re: Idea: Pelaajat-osio

Viesti Kirjoittaja VitunSuoPaska »

Oon, itseasiassa Lilyn kanssa samaa mieltä. 1 kokonaisvaltainen viestiketju per henki johon voi kirjottaa vaikka koko elämän tarinansa + hahmojen elämän tarinat ois aika jeba. Pysyis jotenki koherenttina, että mitkä hahmot on kenenkin yms. =)

Ja auttais pelaajien tunnistamiseen foorumilla, "Kukahan tää Shinae oikein on? tsekkaampa sen esittely postauksen, ei kyllä sano mitään. Mut hei Adanen mää muistan! niin se on se jäbä!" Siitä threadistähän voi laittaa vaikka linkin sitten tuohon signatureen, niin löytyy helposti =P

Eli +1 kannatus täältä!
I am not crazy; my reality is just different from yours.
Avatar
TheRiska
Venture-Agent
Viestit: 801
Liittynyt: 06 Helmi 2017, 12:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Idea: Pelaajat-osio

Viesti Kirjoittaja TheRiska »

Mielestäni pelaajan sekä hahmojen esittelylle sopisi paremmin omat alueet profiilissa, mutta toki voin tyytyä myös erilliseen ketjuun. Miksi mielestäni ne kuuluisi profiilin alle on, että ne ei hukkuisi muiden postauksien joukkoon ja ne löytyisi ilman että pitäisi sivu toisensa jälkeen skrollailla kunnes löytää etsimänsä. Lisäksi itselläni ainakin alkaa olla hahmoja sen verran että niiden tarinat veisi paljon tilaa kasuaalista postailusta (wall of text).

Toki en ole ajatusta vastaan että irl esittäytymis aihetta ei tehtäisi. Jotta tämä toimisi parhaiten threadi tyylin, idealle pitäisi tehdä uusi keskustelualue.
Avatar
Nostrix
Viestit: 76
Liittynyt: 06 Helmi 2017, 09:08
Paikkakunta: Cambridge, UK

Re: Idea: Pelaajat-osio

Viesti Kirjoittaja Nostrix »

Mekanismi on IMO paljon parempi paikka kaikelle hahmonesittelylle kuin foorumit.
Sinne vaan profiilisivu ja linkit omiin hahmoihin.
No, I don't want no Strix. Strix is a guy that can't get no love from me.
Avatar
Loviatar
Venture-Lieutenant
Viestit: 369
Liittynyt: 06 Helmi 2017, 01:24

Re: Idea: Pelaajat-osio

Viesti Kirjoittaja Loviatar »

En sinällään näkis ongelmaa perustaa hahmoaiheiselle keskustelulle aluetta. Ei sitä ole kenenkään pakko selata.

IRL-esittelyille voisi ehkä riittää yksittäinen lanka.
Avatar
TheRiska
Venture-Agent
Viestit: 801
Liittynyt: 06 Helmi 2017, 12:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Idea: Pelaajat-osio

Viesti Kirjoittaja TheRiska »

Oma näkemykseni tälle alueelle oli (en tiiä oliko muilla sama,) mutta jokainen loisi oman langan, jossa voivat esitellä itsensä. Ja jatkaen samaa ajatusta myöskin omat hahmot vois esitellä samaan syssyyn.
Avatar
VitunSuoPaska
Viestit: 192
Liittynyt: 06 Helmi 2017, 21:41

Re: Idea: Pelaajat-osio

Viesti Kirjoittaja VitunSuoPaska »

Nostrix kirjoitti: 21 Helmi 2017, 12:21 Mekanismi on IMO paljon parempi paikka kaikelle hahmonesittelylle kuin foorumit.
Sinne vaan profiilisivu ja linkit omiin hahmoihin.

Eihän tämä pelaajat osio ketään estäisi käyttämästä mekanismia, ja henkilökohtaiseen threadiin voisi koota kaikki hahmonsa ja linkit jos vaikka signatureen ei mahdu.
TheRiska kirjoitti: 21 Helmi 2017, 11:09 toki voin tyytyä myös erilliseen ketjuun. Miksi mielestäni ne kuuluisi profiilin alle on, että ne ei hukkuisi muiden postauksien joukkoon ja ne löytyisi ilman että pitäisi sivu toisensa jälkeen skrollailla kunnes löytää etsimänsä. Lisäksi itselläni ainakin alkaa olla hahmoja sen verran että niiden tarinat veisi paljon tilaa kasuaalista postailusta (wall of text).
Saatoit väärin ymmärtää idean. Kyseessä olisi siis sivujen osio, jonka alle kaikki voisivat tehdä oman viestiketjunsa (oma ketju siis per henkilö) johon voisi sitten kertoa itsestään ja hahmoistaan mitä haluaa. Viestiketjuja tulisi siis maksimissaan pelaajian verran, eli turhan montaa. Uskon, että navigointi pysyisi helppona.
I am not crazy; my reality is just different from yours.
LittleLilyKitty
Viestit: 305
Liittynyt: 05 Helmi 2017, 23:29
Paikkakunta: Kokkola

Re: Idea: Pelaajat-osio

Viesti Kirjoittaja LittleLilyKitty »

Hienoa, että idea on herättänyt keskustelua ja saanut kannatustakin. =)

Idea nimenomaan olisi Pelaajat-niminen osio/keskustelualue, jonne siis tulisi jokaiselle pelaajalle oma lanka/aihe/thread/ketju. (Siis tietenkin, jos pelaaja haluaa sellaisen tehdä, mikään pakko ei ole.) Tämä lanka olisi kyseisen pelaajan käytettävissä miten hän haluaakaan sitä käyttää. Eli pelaaja voi kertoa itsestään niin paljon tai vähän kuin haluaa. Pelaaja voi kertoa samalla myös hahmoistaan niin paljon tai vähän kuin haluaa. Viestejä omaan lankaansa voi laittaa haluamansa määrän, vaikka monta kymmentä viestiä tai sitten vain yhden viestin.

Esim. oma lankani voisi vaikka näyttää suurinpiirtein tältä:
Otsikoksi voisi tulla vaikka LLK:n sankarit, LittleLilyKitty, LLK tms kirjoitti: 1. viestiin LLK:n kuvaus (eli pelaajan esittely, kerron vähän itsestäni)
2. viestiin Cora (eli kerron vähän ekasta hahmostani Corasta ja sen eidolonista Oneroista)
3. viestiin Raven (tokan hahmon esittely, tällä en olekaan vielä pelannut, Iren kronikat tulee hälle)
4. viestiin Fla/Tulihäntä (Ire of the Stormin hahmon esittely)
5. viestiin Hiili (kolmannen hahmon esittely)
jne. jne.

Saattaa olla, että laittaisin tuolle lankaisen alkuun vielä jonkin sortin sisällysluettelonkin (eli kerron että tämä hahmo löytyy x-sivulta viestistä y ja tämä toinen taas n-sivulta viestistä p). Olen nähnyt sellaisiakin käytettävän ja ne ovat olleet ihan käteviä, varsinkin siinä vaiheessa kun hahmoja on oikeesti paljon.

Anyway, toi on siis vaan esimerkki. Jos idea toteutuu, niin te voitte tehdä omasta langastanne ihan teidän näköisenne.
Ja mitä Mekanismiin taas tulee, en näe estettä sen käyttämiselle vaikka Pelaajat-osio olisikin olemassa. Kuten sanoin, kukin pelaaja saisi käyttää omaa lankaansa miten haluaa. Se voi myös tarkoittaa "Hahmot löytyvät täältä (linkki/linkkejä Mekanismiin)".
Avatar
Shinae
Viestit: 443
Liittynyt: 06 Helmi 2017, 02:31
Paikkakunta: Kokkola

Re: Idea: Pelaajat-osio

Viesti Kirjoittaja Shinae »

Kannatetaan. Tavalla tai toisella. Mulle käy oma osio tai oma lanka tai mikä vaan. Mukavampi roolipelatakin, kun tietää vähän kanssa pelaajien hahmojen taustatarinaa yms. Ei tartte 10 skenua miettiä miks yks hahmo on tyhmä ja vasta sitten kuulla, että se onkin kuuro. PFS skenujen yhteydessä ei yleensä tule koko tarinaa valotettua yleisölle.

LLK esitystapa vois olla ihan toimiva, mutta sopii mulle erilliset langatkin. Mekanismia ei käsittääkseni Oululaiset pahemmin käytä. Ei ainakaan kukaan koskaan puhu siitä mitään. Mieluusti pitäisin esittelyt myös täällä foorumin puolella mekanismin lisäksi.
"Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!" - Ikivanha Golarionlainen sanonta.
Hahmot (•̀ᴗ•́)و ̑̑
Avatar
Kohtalo
Venture-Agent
Viestit: 816
Liittynyt: 06 Helmi 2017, 17:12

Re: Idea: Pelaajat-osio

Viesti Kirjoittaja Kohtalo »

Näin pelinjohtajan näkökulmasta, niin on mukava tietää mitä ja minkälaisia hahmoja pelaajilla löytyy. On ollut esim. helpompaa valita skenuja kun pelaajilla on ollut tiedot hahmoista signaturessa. Eli en pistäisi pahatteeksi jos ois jokaisella lista hahmoista ja niiden tiedoista (nimi, lvl, faction, onko core hahmoja jne.)
MikkoKallio
Viestit: 33
Liittynyt: 06 Helmi 2017, 15:01

Re: Idea: Pelaajat-osio

Viesti Kirjoittaja MikkoKallio »

Nostrix kirjoitti: 21 Helmi 2017, 12:21 Mekanismi on IMO paljon parempi paikka kaikelle hahmonesittelylle kuin foorumit.
Sinne vaan profiilisivu ja linkit omiin hahmoihin.
Näkisin parempana että on mahdollisuus täällä samassa paikassa, saman käyttöliittymän ja käyttäjätunnusten kautta laittaa hahmot esille, eli että täällä olisi oma alue. Mekanismi on edelleen käytössä niille jotka siitä tykkää, mutta luulen että etenkin uudet pelaajat arvostaisi ettei tarvisi opetella Mekanismin wikimäistä rakennetta ja tägäystä, joka ei (tietääkseni) salli esim. että copy-pasteaisi stat blockin suoraan, koska muotoilut ja jopa rivinvaihdot joutuu manuaalisesti lisätä.
Avatar
Nostrix
Viestit: 76
Liittynyt: 06 Helmi 2017, 09:08
Paikkakunta: Cambridge, UK

Re: Idea: Pelaajat-osio

Viesti Kirjoittaja Nostrix »

MikkoKallio kirjoitti: 22 Helmi 2017, 14:07
Nostrix kirjoitti: 21 Helmi 2017, 12:21 Mekanismi on IMO paljon parempi paikka kaikelle hahmonesittelylle kuin foorumit.
Sinne vaan profiilisivu ja linkit omiin hahmoihin.
Näkisin parempana että on mahdollisuus täällä samassa paikassa, saman käyttöliittymän ja käyttäjätunnusten kautta laittaa hahmot esille, eli että täällä olisi oma alue. Mekanismi on edelleen käytössä niille jotka siitä tykkää, mutta luulen että etenkin uudet pelaajat arvostaisi ettei tarvisi opetella Mekanismin wikimäistä rakennetta ja tägäystä, joka ei (tietääkseni) salli esim. että copy-pasteaisi stat blockin suoraan, koska muotoilut ja jopa rivinvaihdot joutuu manuaalisesti lisätä.
Miten vain, henkilökohtaisesti vain tykkään kovasti tiedon keskittämisestä yhteen paikkaan vs sen hajauttamisesta, ja mekanismissa nyt sattuu jo olemaan parisataa hahmoa.
No, I don't want no Strix. Strix is a guy that can't get no love from me.
Erkenmormel
Viestit: 189
Liittynyt: 09 Helmi 2017, 14:51

Re: Idea: Pelaajat-osio

Viesti Kirjoittaja Erkenmormel »

Minä ainakin kannatan pelaajien esittelyosiota lämpimästi! Hahmojen esittelyä ehkä (en osaa ottaa kantaa, kun en ole tutustunut Mekanismi-sivun toimintaan tarkemmin, enkä laittanut sinne hahmoani. Pitää kai perehtyä).
MikkoKallio
Viestit: 33
Liittynyt: 06 Helmi 2017, 15:01

Re: Idea: Pelaajat-osio

Viesti Kirjoittaja MikkoKallio »

Nostrix kirjoitti: 22 Helmi 2017, 14:54
MikkoKallio kirjoitti: 22 Helmi 2017, 14:07
Nostrix kirjoitti: 21 Helmi 2017, 12:21 Mekanismi on IMO paljon parempi paikka kaikelle hahmonesittelylle kuin foorumit.
Sinne vaan profiilisivu ja linkit omiin hahmoihin.
Näkisin parempana että on mahdollisuus täällä samassa paikassa, saman käyttöliittymän ja käyttäjätunnusten kautta laittaa hahmot esille, eli että täällä olisi oma alue. Mekanismi on edelleen käytössä niille jotka siitä tykkää, mutta luulen että etenkin uudet pelaajat arvostaisi ettei tarvisi opetella Mekanismin wikimäistä rakennetta ja tägäystä, joka ei (tietääkseni) salli esim. että copy-pasteaisi stat blockin suoraan, koska muotoilut ja jopa rivinvaihdot joutuu manuaalisesti lisätä.
Miten vain, henkilökohtaisesti vain tykkään kovasti tiedon keskittämisestä yhteen paikkaan vs sen hajauttamisesta, ja mekanismissa nyt sattuu jo olemaan parisataa hahmoa.
Olettaisin että juuri keskittämisen vuoksi ihmiset ovat ehdottaneet että täällä samassa paikassa, missä muukin PFS-keskustelu tapahtuu, olisi alue myös hahmoille. Ymmärrän toki Mekanismin subjektiivisen arvon niille, jotka ovat sitä aina käyttäneet, mutta se vaihtoehto tulee olemaan jatkossakin käytössä. Itse todennäköisemmin luen muiden hahmokuvauksia (ja kirjoitan omia, jo aika sallii), jos ne ovat täällä samassa paikassa.
Avatar
MaskedGuy
Venture-Agent
Viestit: 790
Liittynyt: 06 Helmi 2017, 09:05

Re: Idea: Pelaajat-osio

Viesti Kirjoittaja MaskedGuy »

Itse voin kyl vahvistaa et silloin kun oli uus pelaaja et mekanismin käyttö tuntu aika oudolta ja sekoittavalta :P Toisaalta siin wiki rakenteessa on se hyvä puoli et vanhaa sivua voi editoija
MikkoKallio
Viestit: 33
Liittynyt: 06 Helmi 2017, 15:01

Re: Idea: Pelaajat-osio

Viesti Kirjoittaja MikkoKallio »

MaskedGuy kirjoitti: 23 Helmi 2017, 08:41 Itse voin kyl vahvistaa et silloin kun oli uus pelaaja et mekanismin käyttö tuntu aika oudolta ja sekoittavalta :P Toisaalta siin wiki rakenteessa on se hyvä puoli et vanhaa sivua voi editoija
Mä edelleenkin pidän sitä outona vaikka jo osaankin käyttää. :D Tuo editoitavuus on kyllä hyvä pointti, mutta näyttäisi siltä että näilläkin foorumeilla voi editoida vanhoja postauksia (ainakin 6.2. kirjoittamani viesti näyttää tuota kynä-symbolia, mistä voi editoida). Ylläpitäjä ehkä voi kommentoida, onko editoitavuudessa joku aikaraja, esim. 1 kk, vai pystyykö mitä tahansa omaa viestiä editoida (pois lukien admin-lukitukset :D)?

Se on tietty huono, että viestien järjestys ketjun sisällä jää tiettyyn järjestykseen, mutta jos oletetaan että jokainen pelaaja saa hahmojaan varten oman ketjun (johon kukaan muu ei saa kirjoittaa), niin silloin ketjun omistaja voi heitellä sisältöä viestistä toiseen sen ketjun sisällä ilman rajoituksia, eli voi tarvittaessa siirrellä eläköityneitä hahmoja alemmas ketjussa tai mitenpäin lystää. Tai sitten ketjun omistaja varaa itselleen ketjun alusta x kappaletta tyhjiä viestejä, joihin voi sitten ajan kanssa täyttää hahmojen tietoja. Kun x viestiä on tehty, voi viimeisessä olla maininta että nyt saa alkaa keskustella, jolloin muut foorumilaiset voi kommentoida (tässä on ainakin yksi selkeä etu Mekanismiin nähden: mahdollisuus keskustella hahmoista). Tätä kikkaa olen nähnyt käytettävän joillakin foorumeilla, esim. GiantITP.

Mä vain tässä ajattelen ääneen niin sanotusti, ei tosiaan ole niin suuresti väliä henkilökohtaisesti.
Avatar
MaskedGuy
Venture-Agent
Viestit: 790
Liittynyt: 06 Helmi 2017, 09:05

Re: Idea: Pelaajat-osio

Viesti Kirjoittaja MaskedGuy »

No jos se editointi aika on hyvin pitkä, niin itse kyl kannustaisin sitä et kaikki olis täällä hoidettavissa <_< Itse en kauheasti pidä mekanismista.(eikä pelkästään sen takia ettei ole salasanan palautusta niin mulla on neljä tunnusta siellä...)

Ylipäätänsä oon sitä mieltä et jostain vanhoista tavoista pitäis hiljalleen siirtyä eteenpäin. Esim itse oon sitä mieltä et voitais siirtyä irkin käytöstä discordin käyttöön kun miettisin jälkimmäisen olevan uusille pelaajille paljon helpompi lähestyä plus irkissä ei näe viestejä jotka on ollu silloin lähetettyjä kun käyttäjä on ollu offline. Kai siel vois viestejä myös pinnata, mut en oo varma pystyykö niin tekemään useammalle viestille.
Avatar
Lasikanuuna
Viestit: 18
Liittynyt: 06 Helmi 2017, 13:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Idea: Pelaajat-osio

Viesti Kirjoittaja Lasikanuuna »

MaskedGuy kirjoitti: 24 Helmi 2017, 09:00Ylipäätänsä oon sitä mieltä et jostain vanhoista tavoista pitäis hiljalleen siirtyä eteenpäin. Esim itse oon sitä mieltä et voitais siirtyä irkin käytöstä discordin käyttöön kun miettisin jälkimmäisen olevan uusille pelaajille paljon helpompi lähestyä plus irkissä ei näe viestejä jotka on ollu silloin lähetettyjä kun käyttäjä on ollu offline. Kai siel vois viestejä myös pinnata, mut en oo varma pystyykö niin tekemään useammalle viestille.
+1

Onko IRCissä mitään etuja Discordiin verrattuna?
Avatar
veltzeh
Viestit: 102
Liittynyt: 06 Helmi 2017, 13:32

Re: Idea: Pelaajat-osio

Viesti Kirjoittaja veltzeh »

Lasikanuuna kirjoitti: 24 Helmi 2017, 13:47 Onko IRCissä mitään etuja Discordiin verrattuna?
Se on aivan järkyn yksinkertainen (pelkkää tekstiä), ei vaadi rekisteröitymistä, salasanoja, erillisiä ohjelmia (jos käyttää jotain nettikikkaretta) ja jos sen kanssa sitten haluaa säätää enemmän, niin sen pystyy tekemään.
Vastaa Viestiin