Sääntökysymykset

Oulun alueen pelit, pelipäivät ja muut.
Oulu region games, gamedays and other.
cheant
Admin, Venture-Agent
Viestit: 703
Liittynyt: 05 Helmi 2017, 22:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja cheant »

Headband of Vast Intelligence ei anna varsinaisia skillipisteitä. Se antaa jokaista +2 kohden yhteen skilliin levelin mukaiset maksimirankit (jotka luonnollisesti menettää kun ottaa sen pois päästä). Eli +2 headband yksi skilli, +4 headband kaksi skilliä ja +6 headband kolme skilliä. Jos niissä on omia rankkejä pohjalla ne ei vaikuta siellä mitään niin kauan kuin headbandia käyttää koska headband vie jo skillin maksimiin.

Eli jos haluaa kahta eri skilliä pelkästä headbandistä niin pitää ostaa vähintään se +4 tai sitten yhdistää se retrainiin.
Dr. Shaman, M.D.
Viestit: 266
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 10:50

Re: Sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja Dr. Shaman, M.D. »

cheant kirjoitti: 15 Huhti 2019, 15:57 Headband of Vast Intelligence ei anna varsinaisia skillipisteitä. Se antaa jokaista +2 kohden yhteen skilliin levelin mukaiset maksimirankit (jotka luonnollisesti menettää kun ottaa sen pois päästä). Eli +2 headband yksi skilli, +4 headband kaksi skilliä ja +6 headband kolme skilliä. Jos niissä on omia rankkejä pohjalla ne ei vaikuta siellä mitään niin kauan kuin headbandia käyttää koska headband vie jo skillin maksimiin.

Eli jos haluaa kahta eri skilliä pelkästä headbandistä niin pitää ostaa vähintään se +4 tai sitten yhdistää se retrainiin.
Ahaa, nyt mä sen tajusin, se maksimoi skillin. OK. Eli mun seiskatason hahmon skill rankit menee suoraan seitsemään ja kasitasolla suoraan kahdeksaan. Eli kyseessä on skillchippi, se älykkyys vaan hämäs niin kovasti. :D
"Its a cutlad. Its like a cutlass, but equal opportunity violence."
"Orchard 2: Orc Harder."
cheant
Admin, Venture-Agent
Viestit: 703
Liittynyt: 05 Helmi 2017, 22:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja cheant »

Kyllä siitä oikeasti myös saa inttiä, sen intin antamat skill rankit on vain pakotettu kaikki samaan skilliin jonka itemi määrää (jonka voi itse päättää kun ostaa itemin kaupasta) että niitä on niitä on helpompi ja yksinkertaisempi trackatä.
TpM
Viestit: 436
Liittynyt: 25 Elo 2017, 15:35

Re: Sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja TpM »

Täytyy kysyä tarkennusta Fascinated status efektistä. Tarkemmin sanoen milloin 2 tason loitsua Hypnotic Pattern tai 3 tason loitsua voi käyttää. Tänään nimittäin nämä ennen jotenkin myös taistelussa, tosin hyvin tilanteesta riippuvat kontrolli loitsut muuttuivat hyödyttömiksi ja siinä tapauksessa minun on parempi retrainata. Plus Fascinated status efektiä aiheuttavista hirviöistä tuli helpompia.

A fascinated creature is entranced by a supernatural or spell effect. The creature stands or sits quietly, taking no actions other than to pay attention to the fascinating effect, for as long as the effect lasts. It takes a –4 penalty on skill checks made as reactions, such as Perception checks. Any potential threat, such as a hostile creature approaching, allows the fascinated creature a new saving throw against the fascinating effect. Any obvious threat, such as someone drawing a weapon, casting a spell, or aiming a ranged weapon at the fascinated creature, automatically breaks the effect. A fascinated creature’s ally may shake it free of the spell as a standard action.

Boldattu kohta tekisi käytännössä mahdottomaksi käyttää näitä loitsuja esimerkisi takarivin sotilaisiin jos aseet on jo vedetty esille / jollain on ranged ase esillä.

Ymmärrän hyvin, ettei bardin kyky toimi taistelussa, joka oli alunperin luultavasti sääntö, jonka vuoksi fascinated efektiä ei voinut käyttää taistelussa:
Fascinate (Su): At 1st level, a bard can use his performance to cause one or more creatures to become fascinated with him. Each creature to be fascinated must be within 90 feet, able to see and hear the bard, and capable of paying attention to him. The bard must also be able to see the creatures affected. The Distraction of a nearby combat or other dangers prevents the ability from working. For every three levels a bard has attained beyond 1st, he can target one additional creature with this ability.
TpM
Viestit: 436
Liittynyt: 25 Elo 2017, 15:35

Re: Sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja TpM »

Edellinen viesti näytti kadonneen jonnekin, joten kysyn uudelleen: Mikä lasketaan Fascinated status efektin automaattisesti purkavaksi selväksi uhaksi? Boldattu kohta:

Fascinated
A fascinated creature is entranced by a supernatural or spell effect. The creature stands or sits quietly, taking no actions other than to pay attention to the fascinating effect, for as long as the effect lasts. It takes a –4 penalty on skill checks made as reactions, such as Perception checks. Any potential threat, such as a hostile creature approaching, allows the fascinated creature a new saving throw against the fascinating effect. Any obvious threat, such as someone drawing a weapon, casting a spell, or aiming a ranged weapon at the fascinated creature, automatically breaks the effect. A fascinated creature's ally may shake it free of the spell as a standard action.

Tänään pelissä syntyi tilanne, jossa kolmannen tason loitsua Rainbow Patternin käyttö taistelussa olisi ollut turhaa, koska taistelu olisi automaattisesti lopettanut efektin, joka tekee jo muutenki hyvin situtionaalisesta loitsusta äärimmäisen situtionaalisen, lähes turhan. Aiemmin kuitenkin Hypnotic Pattern on toiminut taistelussa samoin kuin hirviöiden Fascinated efektit.

Uskoakseni Bardin Fascinate kyvyn vuoksi sääntö tuli tarkistettua, mutta kyseinen kysy suoraan kieltää kyvyn käytön taistelussa:
Fascinate (Su): At 1st level, a bard can use his performance to cause one or more creatures to become fascinated with him. Each creature to be fascinated must be within 90 feet, able to see and hear the bard, and capable of paying attention to him. The bard must also be able to see the creatures affected. The Distraction of a nearby combat or other dangers prevents the ability from working. For every three levels a bard has attained beyond 1st, he can target one additional creature with this ability.
Avatar
Agape
Venture-Captain
Viestit: 1534
Liittynyt: 06 Helmi 2017, 02:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja Agape »

Juuri niin kuin Fascinated-conditionin kuvauksessa kuvaillaan. GM tulkitsee sitä tapauskohtaisesti.

Fascinate-efekti toimii taistelun aloitukseen tai monsujen ohittamiseen kohtalaisesti, erityisesti jos kohteet eivät ole Hostile. IMO Fascinate-efektit ovat tarkoitettu enemmänkin noncombat-käyttöön kuin taisteluihin. Taistelun aikana fascinate on turha, ellei jokin ability erikseen vahvista sitä kuten Scarecrow'n Fascinating Gaze.
Pathfinder Society Venture-Captain
Paras tapa pelata pöytäroolipeliä on pelata pöytäroolipeliä.
PFSOulu ( at ) gmail . com
Discordissa Agape#0146
TpM
Viestit: 436
Liittynyt: 25 Elo 2017, 15:35

Re: Sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja TpM »

Agape kirjoitti: 22 Huhti 2019, 22:28 Juuri niin kuin Fascinated-conditionin kuvauksessa kuvaillaan. GM tulkitsee sitä tapauskohtaisesti.
Tarkempi kysymys olisi, että onko esimerkiksi: "aiming ranged weapon at the fascinated target" sitä, että joku seisoo ladatun varsijousen kanssa lähellä vai joku aloittaa hyökkäyksen ladatulla varsijousella. Drawing weapon on action, mutta se ei kohdistu kehenkään. Pitääkö tämä tulkita niin, että aseet esillä tarkoittaa obvious weaponia. Seuraava tapauskohtainen asia olisi sitten missä vaiheessa automaattinen break tapahtuu?

Kun kyse on Heavens Mysteryn Oraclesta, jolle Color Spray, Hypnotic Pattern ja Rainbow Pattern Awesome displayn vahvistamana (Vähentää kohteiden HD:tä charisman verran) ja Heavens mysteryn se juttu melkein koko PFS uran aikana, niin sääntöjen ollessa GM tapauskohtaisia, täytyy miettiä suoraan mitä Mysteryn uudelleen koulutus maksaa, jos mysteryn juttua ei voi käytännössä käyttää scenuissa, koska tilanteita, jossa loitsua voisi käyttää ennen taistelua (tai pahimmassa tapauksessa loitsun loitsiminenkin aloittaisi taistelun) on kuitenkin todella harvassa.
Agape kirjoitti: 22 Huhti 2019, 22:28 ...ellei jokin ability erikseen vahvista sitä kuten Scarecrow'n Fascinating Gaze.
Tämä selventää asiaa monsujen osalta. Oletan, että kohdatuilla monsuilla on ollut vastaava ability. Kiitos.
Avatar
Agape
Venture-Captain
Viestit: 1534
Liittynyt: 06 Helmi 2017, 02:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja Agape »

TpM kirjoitti: 23 Huhti 2019, 10:17 Tarkempi kysymys olisi, että onko esimerkiksi: "aiming ranged weapon at the fascinated target" sitä, että joku seisoo ladatun varsijousen kanssa lähellä vai joku aloittaa hyökkäyksen ladatulla varsijousella. Drawing weapon on action, mutta se ei kohdistu kehenkään. Pitääkö tämä tulkita niin, että aseet esillä tarkoittaa obvious weaponia. Seuraava tapauskohtainen asia olisi sitten missä vaiheessa automaattinen break tapahtuu?
Tämä on pelinjohtajan tulkittavissa. Itse tulkitsisin hostile-olennon esillä pitämän aseen "obvious threat":iksi melko usein varmaankin. Automaattinen break tapahtuisi, kun fascinatessa oleva otus huomaa uhan, eli yleensä heti fascinaten tapahduttua ellei koko ryhmä ole näkymättömänä yms. erikoisuutta.
TpM kirjoitti: 23 Huhti 2019, 10:17 Kun kyse on Heavens Mysteryn Oraclesta, jolle Color Spray, Hypnotic Pattern ja Rainbow Pattern Awesome displayn vahvistamana (Vähentää kohteiden HD:tä charisman verran) ja Heavens mysteryn se juttu melkein koko PFS uran aikana, niin sääntöjen ollessa GM tapauskohtaisia, täytyy miettiä suoraan mitä Mysteryn uudelleen koulutus maksaa, jos mysteryn juttua ei voi käytännössä käyttää scenuissa, koska tilanteita, jossa loitsua voisi käyttää ennen taistelua (tai pahimmassa tapauksessa loitsun loitsiminenkin aloittaisi taistelun) on kuitenkin todella harvassa.
Ikävä kyllä juuri näin. Color Spray noista lienee hyödyllisin taistelussa ja Rainbow Patternilla voi koittaa pullata vihollisia pois paikaltaan muun ryhmän ollessa taaempana piilossa, mutta Hypnotic Pattern on niin niche-loitsu että sille on vaikeaa etsiä käyttöä.
Pathfinder Society Venture-Captain
Paras tapa pelata pöytäroolipeliä on pelata pöytäroolipeliä.
PFSOulu ( at ) gmail . com
Discordissa Agape#0146
SinSorrow
Viestit: 1
Liittynyt: 30 Huhti 2023, 17:14
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja SinSorrow »

Heip, eka postaus. Tuossa on tulossa pelisessio kesällä johon pääsen mukaan. En vaan ennen ole pelannu Pathfinderia ja DD peleistä on yli 30 vuotta. Rolemaster -systeemistä kokemusta vuosikymmeniä.

Mutta juu, meinasin jonkumoista shapehifter droodia, half-orc ehkä, kohtuu kovalla str. Mietin että miten toi Wrestling dedication tai yleensä grab -toimii ”in-shape”? Joku carebear haliva mesikämmen vois olla jees 😸.. Vai oisko barbarian sillä animal? Instinctillä parempi? -Ideana, jos joutuu taisteluun, että pystyis hieman kontrolloimaan taistelukenttää ja pitää kiinni vastustajia, lisäksi että vois ottaa iskun tai pari nenään kuolematta. Damagesta ei niin väliä. Sekä hahmo pystyisi out of combat pärjäämään luonnossa, ehkä avittaen mahollista porukkaa selviämään karummissakin oloissa.

Kaikki jeesi/idiat tervetulleita. (Paitta että rangeria en pelaa)
Avatar
PadreJonas
Viestit: 97
Liittynyt: 29 Maalis 2017, 22:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja PadreJonas »

Grapplen pitäisi toimia wild shapessa ihan normaalisti ja wrestler dedicationin antamien asioiden kans. Athletics check kohteen fortitudea vastaan.

Wild shape druidi alkaa toimia kunnolla vasta lvl 3 kun saa animal formin, sitä ennen combatissa vietät ajan normi muodossa.

Animal barbaari pääsisi grapplaamaan heti, muttei saa loitsuja ja muodonmuutokset tulee vasta myöhemmillä tasoilla.

Molemmat oikein toimivia hahmoja, ihan omasta preferenssistä kiinni, ei muuta ku painimaan vaan :D

PfsSuomi discordissa porukka vastaa aktiivisemmin ja on enemmän tietoa kuin minulla jos lisäkysymyksiä tulee:
https://bit.ly/PFSuomi
Avatar
TheRiska
Venture-Agent
Viestit: 801
Liittynyt: 06 Helmi 2017, 12:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Sääntökysymykset

Viesti Kirjoittaja TheRiska »

SinSorrow kirjoitti: 30 Huhti 2023, 17:31 Heip, eka postaus. Tuossa on tulossa pelisessio kesällä johon pääsen mukaan. En vaan ennen ole pelannu Pathfinderia ja DD peleistä on yli 30 vuotta. Rolemaster -systeemistä kokemusta vuosikymmeniä.

Mutta juu, meinasin jonkumoista shapehifter droodia, half-orc ehkä, kohtuu kovalla str. Mietin että miten toi Wrestling dedication tai yleensä grab -toimii ”in-shape”? Joku carebear haliva mesikämmen vois olla jees 😸.. Vai oisko barbarian sillä animal? Instinctillä parempi? -Ideana, jos joutuu taisteluun, että pystyis hieman kontrolloimaan taistelukenttää ja pitää kiinni vastustajia, lisäksi että vois ottaa iskun tai pari nenään kuolematta. Damagesta ei niin väliä. Sekä hahmo pystyisi out of combat pärjäämään luonnossa, ehkä avittaen mahollista porukkaa selviämään karummissakin oloissa.

Kaikki jeesi/idiat tervetulleita. (Paitta että rangeria en pelaa)
Tervetuloa mukaan!

Pitemmän aikaa wild shape druidia pelanneena voin todeta että yhtä hyvin graplaa kuin tuo barbaari. Animal shape tasolla 3 antaa järkevät puitteet graplelle ja koska voit käyttää omaa athletics bonusta animal shapen +9 sijaan, et jää jälkeen athleticsissakaan graplea varten.

Wild shapessa druid on melee taistelijana heikompi kuin barbaari ragessa mutta myöhemmillä tasoilla nousee kokoluokassa toisin kuin barbaari, joten voit graplata aina vain suurempia otuksia. Puhtaassa vahingossa barbaari voittaa mennen, tullen ja palatessa sekä HPnsa puolesta kestää hieman enemmän kuin druid. Vastapainona druid taas saa pelin monimuotoisimman loitsulistan, vaikka ei loitsuja battle formissa voikkaan käyttää. Siksipä sieltä valikoidaankin ne buffi loitsut ennen shapeen menoa ja varalta pari out of combat form hyökkäys loitsua.

Barbaari on loppuseltaan paljon simppelimpi pelata kuin wild shape druid, mutta ei läheskään yhtä monipuolinen.
Vastaa Viestiin