[Fantsu] Alkavan kauden pelien suunnittelua

Oulun alueen pelit, pelipäivät ja muut.
Oulu region games, gamedays and other.
Agape
Venture-Captain

[Fantsu] Alkavan kauden pelien suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Agape » 10 Heinä 2019, 22:05

Palaan Ouluun ensi torstaina, mutta aloitan hostimisen varmaankin vasta elokuussa.

Keskustellaan tässä minkälaisella rakenteella lähdetään pelaamaan. Tässä nykytilannetta:
Ykkösedikan skenujen julkaisu on loppunut ja aikataulutus vaikeutuu. Toiveskenumalli Tampereen tapaan voisi toimia tähän (onko tuntunut toimineen kesän aikana?), mutta se vaatii sekä aktiivisen toiveskenuthreadin että skenun valitsemisen hyvissä ajoin.

Starfinder vastaa pelaamisen kysyntään, mutta ei ole Pathfinderiä. Starfinderissä on julkaistu erittäin laadukkaita skenuja sen kaksivuotisen ykköskauden aikana ja koska skenuja ei ole peluutettu Oulussa, voin valikoida niistä parhaat ja metajuonelliset päältä. Starfinderissä on enemmän yhteyksiä skenujen välillä (booneja ja NPCitä) kuin PFS:ssä. Kysyntä Starfinderiin on kuitenkin vielä tuntematonta, hahmot ovat vielä matalilla tiereillä ja GM-saatavuus vähäinen. Voin suositella skenuja pelinjohtajille ja rakentaa suunnitelman, mitä skenuja hostitaan. Starfinderin määrää aion kasvattaa siksi, että ykkösedikalle ja kakkosedikalle on vaihtoehtoja ja myös siksi, että viime vuoden skenut ovat olleet mielestäni niin laadukkaita, että niitä kannattaa pelata.

Kakkosedikka alkaa elokuun alusta, jolloin julkaistaan kolme skenua ja yksi yhden tunnin questi. Kakkosedikan launch on tärkeää aikaa uusien pelaajien rekrylle, ja launchia varten voitaisiin varata Fantsu joku lauantai elo/syyskuussa ja hieman mainostaa sitä. Varautukaa uusiin pelaajiin ja jopa pelinjohtajiin. Annetaan kaikille tilaa organisoidussa pelaamisessa, kun mukaan saattaa tulla pelaajia, joiden käsitys pelaamisesta on erilainen. Kakkosedikka on jakanut mielipiteitä, ja playtestistä mielestäni pääosin ei pidetty. Säännöistä ja pelin tuntumasta voidaan keskustella Discordissa ja IRL. Itse uskon, että peli on julkaisuvaiheessaan (uuden edikan hypeä ja uutuuden tutkimisen viehätystä lukuunottamatta) vähemmän palkitseva kuin ykkösedikka, josta olemme jo oppineet nauttimaan syvällä tavalla. Starfinderissä oli hieman tätä samaa julkaisun yhteydessä, mutta nyt kahden vuoden päästä Starfinderissä alkaa jo olla kunnolla buildaussyvyyttä ja julkaistut skenut ovat olleet niin laadukkaita, että ne IMO antavat anteeksi systeemin keveyttä (toki joillekin pelaajille systeemin keveys itsessään on positiivinen tekijä!). Jotkut eivät aio kokeilla kakkosedikkaa ollenkaan ja osa on odottavalla kannalla. Tämä on täysin ok, itse olen odottavalla kannalla. Paizon sponsoroimana organisoituna pelaamisena kakkosedikkaa on tarjottava.

Keväällä ehdotin seuraavaa pöytäjakoa, olettaen kahdeksan pöytää kuukaudessa:
2 pöytää 2e
2 pöytää SFS
2 pöytää 1e
2 pöytää 2e kakkospöytä (uusien skenujen uudelleenpeluutus)

Tänä syksynä tasapainoilemme siis kolmen systeemin välillä. Olen huolissani pelinjohtajien riittävyydestä. Jos oikein olen pysynyt kärryillä, Fantsussa ei tällä hetkellä ole VA:ta, kun Graicav on sijoittunut Linnanmaalle ja hostii vain ykkösedikkaa. Itse pystyn hostimaan sekä SF että 2e, mutta näihin tarvitaan lisää pelinjohtajia. Itse hostin 3 pöytää kuukaudessa, yllälistatulla prioriteettijärjestyksellä. Keskustelua näistä ja muistakin asioista, varsinkin 1e-skenujen valintaprosessista (miten saadaan matalaakin tieriä pelattua?)!

Nyt olisi myös hyvä aika pohtia muutenkin käytäntöjä. Onko nykyinen ilmoittautumissysteemi hyvä, miten sitä voisi parantaa? Olisiko hyvä olla ilmoittautumiset kahdeksi viikoksi etukäteen? Muistakin organisaatioon ja pelaamiseen liittyvistä asioista voi keskustella.

Lahjaskenuja ei tällä hetkellä ole jaettavissa, mutta voin tulostaa skenuja fyysisenä niin paljon kuin halutaan ja jakaa niiden grafiikkaa ja handouteja tulostusvalmiina kuvatiedostoina. Lisäksi voidaan ylentää kaksi uutta VA:ta Fantsuun. Nämä nimitykset olisi hyvä saada pyörimään ASAP, koska nimityksissä voi mennä jopa puoli vuotta. Teoreettiset VA-vastuut löytyy täältä. Käytännössä vaaditaan, että hostii yhden skenun kuukaudessa Fantsussa ja tarvittaessa toisen.

Tässä ketjussa voi myös ilmoittautua pelinjohtajaksi, varata skenuja, ilmaista kiinnostusta eri systeemien hostimiseen tai VA-hommiin (myös privaviestinä voi kysellä). Lauantaipelien asemasta myös keskustelua (minkä pituisia pelejä? toiveskenuja vai mitä?) Päivittelen aikataulurunkoa elokuusta eteenpäin ensi viikolla.
Pathfinder Society Venture-Captain
Paras tapa pelata pöytäroolipeliä on maksimoida toisten hauskuus.
PFSOulu ( at ) gmail . com
Irkissä Agape (IRCnet, Quakenet, Synirc)

Adrenaline

Re: [Fantsu] Alkavan kauden pelien suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Adrenaline » 10 Heinä 2019, 23:45

- Toiveskenuthreadi toimi ihan hyvin pari ensimmäistä viikkoa, sen jälkeen ovat pelinjohtajat itse päättäneet mitä hostivat, ja pöytiin on silti riittänyt pelaajia. Toivoisin ehkä enemmän aktiivisuutta pelaajilta. Muuten toiminut hyvin.

- Ottaen huomioon niitten pelaajien määrä, jotka ovat sanoneet jatkavansa ainoastaan 1e pelaamista, en usko että 2 pöytää SFS ja 4 pöytää 2e on realistista (vielä). Mutta olisi hyvä jos saataisiin edes se 1 pöytä SFS kerran kuukaudessa, että skenut pyörii.

-Voisin harkita VA-pestiä, mutta seuraavat 6kk mun maailma on täysin sekaisin niin en uskalla vielä sanoa.

-Ilmoittautuminen on toiminut ihan ok imo, mutta joku fiksumpi saattaisi keksiä jotain. 2 viikkoa etu-ajassa helpottaisi GM:n hommia, mutta kun meillä tulee jo muutenkin ilmoittautumisia/perumisia 1-2 päivää ennen peliä niin en tiedä auttaisiko ilmo-ajan pidennys.

-Tulen elokuussa ainakin vetämään jotain. Syyskuussa myös, ehkä. Näillä näkymin vain 1e.

-Toivoisin What Prestige is Worth 2. peluutusta!

Tuossa mun ajatuksia.
Mutteri 13 Gunslinger/Paladin, Survivor of Bonekeep
Myalatsu 8 Sorcerer
Routa 9 Oracle/Swashbuckler
Mustasulka 6 Zen Archer
Gin 11 Scaled Fist
Ninuzaindayr 5 Bloodrager/Warpriest
Hell-kitty 7 Shifter
Netin 4 Magus

Kohtalo
Venture-Agent

Viesti Kirjoittaja Kohtalo » 10 Heinä 2019, 23:54

Itse alan vetämään 2e syyskuussa ja tarkoitus ois vetää yksi peli per kuukausi.

Ainakin kesän aikana toiveskenumalli ei ole tuntunut toimineen, tai ainakin kun tuota threadia katselee, niin ei yksikään skenu ole saanut sitä kolmea ääntä. Eli äänestäjiä tarvittaisiin lisää, jotta tuo toimisi kunnolla.

Joku rekrypäivä kyllä olisi hyvä idea, mutta ajoittaisin sen enemmänkin (kevät ja/tai talvi)maraconin yhteytteen, kuin johokin random päivälle. Maraconissa kun tuota on helpompi mainostaa jne. Tärkeää on huolehtia, että kun rekrytoidaan niin katsotaan myös niitä pöytiä ois tarjolla mihin uudet tulokkaat pääsisivät pelaamaan.

Muutenkin hyvä ois vetää sellaisia pelejä mitä porukka haluaa pelata. Jos kysyntää on enemmän 1e peleille, niin sitten enemmän niitä. Meiltähän on jäänyt niitä kakkospeluuksia keväältä vetämättä. Toki itse en lähde 1e skenuja enää vetämään, mutta antaa GMien vetää mitä GMt haluaa vetää.

Mielestäni edikka kysymyksen voisi antaa olla rauhassa ja katsoa miten tilanne kehittyy. Valitaan joku maraconi jonka jälkeen tehdään vaihdos ja keskityttään sen jälkeen enemmän 2e skenuihin. Voisi mennä minun puolestani ensi vuoden alkuunkin.

Adrenaline

Viesti Kirjoittaja Adrenaline » 11 Heinä 2019, 00:07

Pieni korjaus: toiveskenuthreadi toimi 2 kertaa. Olen vain ottanut nuo nimenomaiset skenut pois kun ne peluutettiin (Forgotten Furnace, Flesh Collector). Flesh Collectoria toivottiin IRL, ja yleisesti keskustelu toiveskenuista on nimenomaan tapahtunut pöydässä eikä threadissa, mikä ei ehkä ole paras vaihtoehto.
Mutteri 13 Gunslinger/Paladin, Survivor of Bonekeep
Myalatsu 8 Sorcerer
Routa 9 Oracle/Swashbuckler
Mustasulka 6 Zen Archer
Gin 11 Scaled Fist
Ninuzaindayr 5 Bloodrager/Warpriest
Hell-kitty 7 Shifter
Netin 4 Magus

Vastaa Viestiin