Papukaijaa ei vieläkään näy, mutta sen sijaan tyhjästä ilmasta ilmestyy näkyviin pieni, punainen, paholaismaisen näköinen olento, jonka Josei tunnistaa impiksi sen turhaan haroessa häntä piikikkäällä hännällään.
Impin hyökkäys:
[6]+7 = 13 1d20+7:
[
]
+7
= 13
Lämä:
[3] = 3 1d4:
[
]
= 3
Mörök hakkaa toisen merisotilaan kumoon.
Tuo meni vähän poissa järjestyksestä, mutta se taisi olla oma kämmini kun en tarkistanut mitä copypastean. Mörök saa myös liikkua, koska jantteri tippui ekasta iskusta. Keskikannelta etukannelle nousemiseen menee kaksi ruutua liikettä.
Aloitejärjestys - Taresh saa toimia!
kapteeni (debilitating portent, slow, exhausted, -54)
Josei
papukaija (slow, -5)
Mörök (-23)
Taresh (-27)
Erasmus
Taresh palaa mielessään koulutushuoneeseen jossa virnuileva Marcos Farabellos latelee oppeja kokelaiden väistellessä kokeneempien hymyilevien Tiennäyttäjien iskuja "Pitäkää aina vihollisen soturit irti taikureistanne. He eivät voi parantaa tai tukea teitä jos heissä on reikiä". Erasmus ja Josei saattavat kuulla ärtyneen kontekstivapaan mutinan, "Mutta tässä sitä taas ollaan. Ainakaan tällä veikolla ei ole ruoskaa ja Hei Fengiä puolellaan." Hän muistaa yhden toisen Farabelloksen ohjeista joka koski reilua tappelua ja huudahtaa yhden sanan Tieniksi.
(Daosvaria tekee laajan kaarroksen kapteenin selkäpuolelle ja puree tätä kerran, tarkoituksenaan enemmänkin harhauttaa haltiaa hetkeksi.)
Aloitejärjestys - Taresh saa toimia!
kapteeni (debilitating portent, slow, exhausted, -78)
Josei
papukaija (slow, -5)
Mörök (-23)
Taresh (-27)
Erasmus
Sekä Taresh että Daosvaria onnistuvat haavoittamaan kapteenia, mutta tämä ei näytä olevan luovuttamassa vielä.
Erasmus liittyy seuraan ja yrittää hänkin iskeä naista tähtiveitsellään.
Hyök:
[9]+15 = 24 1d20+15:
[
]
+15
= 24
Täppiä:
[2]+11 = 13 1d4+11:
[
]
+11
= 13
Terä osuu ja uppoaa, ja Jirandiel lyyhistyy kannelle. Taistelu on ohi.
Caradoc nousee kiireessä laivaan. "Heittäkää se lunttu laidan yli ja reivatkaa purjeet! Äkkiä, ennen kuin nuo maakravut linnakkeessa löytävät miehuutensa ja keksivät yrittää pysäyttää meitä!"
Seilorin lyyhistyttyä Mörök puikkelehtii Tareshin vierelle ja karjaisee kapteenille "Nyt aion VOITTAA SIN..." juuri kun tämäkin kaatuu. "Erasmus, oletkin taitava veitsen käyttäjä."
"No, kai se on minunkin maakravun aika opetella purjehtimaan lopulta." Taresh vilkaisee Dame Joseihin päin ja kysyy pikaisesti Keleshin kielellä, "Pitäisikö meidän huolehtia siitä pikkupirusta? Käsittääkseni ne voivat kadota silmistä toistuvasti, mutta minulla on yksi näkymättömyyden näkemisen mahdollistava käärö. Jos uskot sen rääpäleen olevan vaivan arvoinen."
(Vastauksesta riippuen Taresh joko antaa käärön Joseille jos hänellä on keinot ja halu likvidoida pirulainen, tai käyttää sen itseensä ja Daosvarian ja CL5 wand of magic missile-sauvan kanssa metsästää sen. Jos aatelisemme ei pidä saalista vaivannäön arvoisena, Taresh kiipeää mastoon ja alkaa opetella merimiehen elämää Alazarion sointuvan ja toistuvan sättimisen säestämänä.
"Daosvaria, hyvää työtä. Käy ohjastamassa se löytämämme tiennäyttäjä laivaan." "Erasmus, kurkkaatko onko tuolla säilänheiluttajalla mitään löytämisen tai tietämisen arvoista?"
Imppiä ette enää löydä; se kaiketi lensi pakoon päällikkönsä kaaduttua.
Abasi liittyy pian seuraanne kannella ja kiskomaan köysistä kun rupeatte saattamaan alusta merille.
Erasmus plaraa läpi haltian omaisuuden. Pistomiekka ja niittinahkanuttu ovat maagisia, kuten myös hänen kullattu kompassinsa. Erasmus ottaa talteen myös merikartat ennen kuin pyöräyttää Jirandielin laiturille, ellei häntä ohjeisteta tekemään haltialle jotain muuta. Kaatuneet merisotilaat hän heivaa tämän viereen.
Tarkastaessanne alusta sen lipuessa jo avomerta kohti löydätte yhdestä pelastusveneestä pari taikajuomaa sekä käärön.
Aarteet ovat +2 rapier, +2 shadow studded leather sekä wayfinder. Juomat ovat 2 kpl elixir of swimming ja käärö water breathing. DC niiden löytämiselle oli 10, minkä vain Josei kykenisi mokaamaan, joten en vaivaudu heittämään.
Taresh katsoo (tai pyytää jotakuta katsomaan jos sille purjeelle on laskemisen jälkeen tehtävä jotain muutakin jännää) onko kompassi kenties alunperin kuulunut jollekin Järjestön jäsenelle. Joskus niissä on nimikirjoitus. "Miksi näillä naruilla pitää olla niin monta nimeä? Ja joo tiedän että ne pitää pystyä erottamaan toisistaan, mutta sellaiset nimet kuin prämssymurje ja kuuttisuikio tai mitä kaikkia niitä on on varmaan keksitty ihan maakrapujen kiusaksi! Toivon että saamme tämän kapineen kääntymään ennenkuin ajamme sen Abendegon Silmään..."
Rääkin tauottua hetkeksi Taresh puuskuttaa kiinni mastossa. "Miten pitkä matka meillä itseasiassa on hylyn luo?" Ja sitten, pienen miettimisen jälkeen, "Dame Josei. Saanko vaivata teitä pienen hetken. Olemme menossa ilmeisesti kohtapuoliin pinnan alle, ja muistaakseni siellä liikuskelevat isot eväkkäät vaistoavat veren melko kaukaa. Voitteko tehdä jotain näille vaatimattomille naarmuille jotka sain äskeisessä nahinassa?"
Tareshilla on 27 pistettä vahinkoa. Jos tulee apuja niin hyvä. Muuten löytyy 25-latauksinen CLW-tikku.
Daosvaria on mennyt siivet levällään mastonnokkaan istumaan.
"Voitteko parantaa samalla minuakin, Dame Josei? Omat naarmuni ovat pienempiä kuin Tareshilla mutta parempi olla hyvin valmistautunut ennen sukeltamista."23 hp:ta vahinkoa
Caradoc puntaroi kompassia ja karttoja ja katsoo jonnekin hämärään taivaanrantaan. Sataa vieläkin. "Matka kestää neljä tai viisi päivää. Meidän täytyy olla todella varovaisia. Abendegon silmä ei ole lelu. Joudumme menemään lähelle ja tuulten vuoksi meidän täytyy koukata etelän kautta. Tämä sää on sentään tyyntymään päin ja saamme nukkua yömme rauhassa. Abasi, ensimmäinen vahtivuoro! Herätä sitten Mörök!"
Ja näine puheine Caradoc painelee kajuuttaan.
Seuraavat pari päivää ovat sään puolesta tyyniä. Caradoc kyllä pitää teidät enimmäkseen kiireisinä laivan liikkuvien osien kanssa, mutta Abasi osoittautuu ihan päteväksi merimieheksi ja vaikka hänellä onkin amiraalin elkeet, Caradoc tuntuu hahmottavan että korkea-arvoisia tiennäyttäjäagentteja ja aristokraatteja ei pistetä jynssäämään kantta.
Miten vietätte aikaanne seuraavat pari päivää? Muutatteko loitsupreppejänne?
Matkan aikana on aikaa hoivata haavoja ja harkita asioita. Taresh tyhjentää mielestään osan nyt luultavasti tarpeettomasta taikuudesta ja kahlaa kirjansa läpi saadakseen uutta sisältöä elämäänsä. Taresh Keskustelee Alazarion kanssa siitä miksi hänet tunnetaan nimenomaan Cheliaxin laivojen kauhuna, ja siitä Chelaxialaisten laivojen muonavarannot ovat niin tylsiä. Hän myös penkoo purkin läpi ja katsoo olisiko joku miehistössä jemmannut johonkin pullollisen rommia. Tarinoissa rommi ja laivat kuuluvat aina yhteen. Mutta niin myös jättimäiset lonkerot, joten ehkä joskus on hyvä etteivät tarinat pidä paikkaansa. "Hei, Caradoc! Oletko joutunut kamppailemaan lonkeroita vastaan?"
Taresh kyselee myös Abasin matkoista ja vastoinkäymisistä. Selvisikö Jirandielilta löydetystä wayfinderistä mitään erityistä?
Purjehditte kolme päivää, keula etelään päin, näkemättä maata, purjeita, tai muita eläviä olentoja kuin toisenne. Ette näe enää koskaan merta tyynenä, mutta totutte pian jatkuvaan tuuleen. Aallot eivät sentään nouse miestä korkeammaksi ja kapteeni Alazario määrää jonkun pumppaamaan pilssiä vain kerran päivässä. Sadekin on vähäistä. Avomerellä horisontti on kolmeen suuntaan monotoninen ja tyhjä.
Neljännessä suunnassa, tyyrpuurin puolella, kohoaa Abendegon silmän myrskyvalli. Se levittäytyy horisontista horisonttiin kuin vuorien jono ja kohoaa ylös kunnes katoaa omaan pilvimassaansa. Kymmenien merimailien päästäkin näette sen kuohunnan ja auringon laskeuduttua näette salamoiden kipinöivät pitkin sen seinämää. Se on suurin asia, minkä koskaan olette nähneet. Merikorttien mukaan se nielaisisi helposti Kortoksen saaren tai Cheliaxin sydänmaat.
Neljäntenä päivänä käännytte sitä kohti, ja matkanne muuttuu mielenkiintoiseksi. Kapteeni Alazarion ohjaamana luovitte vastatuuleen tuntikausia, Abendegon myrskyn kasvaessa edessänne kunnes tumma seinämä tuntuu kurottuvan ylitsenne. Reivaatte ja laskette purjeita kapteenin ja myrskytuulen vaatimusten mukaan, kunnes puolivälissä iltapäivää suuri puuska heilauttaa alustanne ja tuo mukanaan piiskaavan rankkasateen.
"Se on myrskynhaara! Aletaan olla lähellä!" kapteeni huutaa tuulen yli, puristaen ruoria rystyset valkoisina.
Myrskynpuuska repäisee isopurjeen irti puomista yläreunastaan, jättäen sen lepattamaan tuulessa ja puomi heilahtaa vaarallisesti kannen halki. Puuska tyyntyy sen verran että kykenette toimimaan ilman että hukutte sateeseen tai vastatuuli vie ilman keuhkoistanne.
Myrskyn aikana toimitte kerran kierroksessa. Nämä eivät ole taistelukierroksia vaan mitaltaan venyviä ja käytetään näitä lähinnä jäsentelemään toimintaa. Pääsette tarpeen vaatiessa pilssistä märssykoriin yhden kierroksen aikana jos niikseen tulee. Tässä heitellään taitoja ja yritetään vähentää aluksen ottamaa vahinkoa. Voitte kerran kierroksessa käyttää kapteenin Profession (sailor) -bonusta (+14) omanne sijaan. Erasmus defaulttaa kapun Profession (sailoriin), mutta myös tottelee ohjeita ja heittää vasta teidän jälkeenne.
Kunkin tehtävän voi suorittaa vain kerran.
Nyt, teillä on lepattava purje. Sitä voi kiivetä kiinnittämään Climbilla, yrittää heittää Strengthia ja kiskoa reivi- ja nostoköysistä, käyttää Profession (sailoria) köysien uudelleensitomiseen tai Reflex savella käyttää heilahtavaa puomia purjeiden turvallisempaan asemoimiseen. Myös muut perustellut toiminnot kelpaavat.
Taresh loikkii kannella köysikieppien ohi ja yli yrittäen nähdä mihin on menossa. Tajutessaan puomin tulevan kohti, hän pudottautuu sen alitse ensimmäisellä heilahduksella ja sieppaa yhden köysistä. Sitten hän valmistautuu heittämään silmukan puomin ympäri sen palatessa. Jos silmukka sattuu kohdalle, Taresh ajattelee että voi köydestä löysää päästämällä hieman yrittää hallita puomin liikkeitä. Jos hän nappaisi siitä vain raa'alla voimalla, puomin koko voima iskisi häneen kerralla ja mies ehkä lentäisi mereen. Jos puomin liikkeitä saadaan hidastettua tällä lassoamisella, niin ehkä voi ostaa hetken aikaa ja katsoa voisiko sen kiinnittää johonkin.
Mörök kiipeää köysiä pitkin ylös ja nappaa tiukan otteen purjeesta. Mastossa sään armoilla on haastavaa keskittyä ja hän toivoo kuulevansa toveriensa äänet myrskystä huolimatta.
Erasmus roikkuu köysissä ja yrittää kiskoa purjetta oikeaan asentoon pelkällä elopainollaan.
[4] = 4 1d20:
[
]
= 4
Eihän siitä mitään tule, mutta muut seikkailijat onnistuvat toimissaan. Laiva ei ole aivan vielä karille valmis. Saatte purjeen joten kuten kiinni juuri ennen kuin sarja valtavia aaltoja iskeytyy alukseen. Maston puomi heiluu taas miten sattuu ja sotkeentuu purjeisiin ja uhkaatte ottaa vielä korkeamman aallon suoraan laitaanne vasten. Meri heittelee laivaanne eestaas ja on vaikea pysyä pystyssä.
Aluksenne kamppailee aallokossa. Kahdella Strength-heitoilla voi auttaa kapteenia pitämään ruorin aisoissa tai purjeet sotkeutumasta pahemmin puomiin ja kahdella eri Profession (sailor) -heitolla oikaista peräsimen ja yrittää välttää yhtä mahdottoman korkeaa aallonharjaa. Kukin voi yrittää vain yhtä heittoa, kussakin voidaan onnistua vain kerran ja kapteenin Profession (sailor) -bonusta voi käyttää vain kerran.
Nähdessään tilanteen Taresh liukastelee juostessaan kannen poikki kohti Alazariota ja huutaa Tieniksi sanat "lohikäärmeiden suojeluksessa". Daosvaria laukaisee itsensä kohti ääntä ja laskeutuu kovasta tuulesta huolimatta varisialaisen olkapäälle, kiepauttaa häntänsä tämän niskan ympäri ja kurottaa kohti käärölaatikkoa. "Voimaa," Taresh puuskuttaa, ja Daosvarian kynnet napauttavat laatikon auki ja napsahtavat punareunaiseen kääröön. Mies ottaa tukea laivan keinahtaessa ja tyrskyjen iskiessä reelingin yli. Lohikäärme levittää siipensä kilveksi sadetta ja tuulta vasten ja avaa käärön, ja Taresh yrittää lausua loitsun laivan jälleen suoristuessa.
Huomattuaan Tareshin ja kapteenin pinnistelevän äärirajoilla ruoria vääntäessään, Mörök päättää käyttää purjeiden selvittämiseen verenperimäänsä. Hänen lihakset kasvavat jonkin verran ja hän vetää purjeista kaikin voimin.
Erasmus auttaa kapteeni Alazariota vääntämään ruoria niin kuin heidän henkensä riippuisi siitä. Niin kuin se riippuukin. Väistätte yhden aallon, mutta laivanne heittäytyy toisen harjalta ja hetken ajan allanne ei ole kuin tyhjää ilmaa kun kolmimastoinen kaljaasinne putoaa kymmenien jalkojen matkan takaisin mereen.
Ukkonen jyrähtää ja salama iskee yhteen mastoistanne, joka pirstoutuu huipustaan. Liekehtivät purjeet ja köydenpätkät satavat kannelle ja haljennut puomi putoaa mereen.
Mitä teette?
Vaihtoehtoja tällä kerralla ovat Intelligence, hiffatakseen mitä palavia aineita voi poistaa liekkien tieltä, Reflexiä jotta ehtii kaataa märkää hiekkaa tulipaloihin, Knowledge (engineering) maston pelastamiseksi tai asiaankuuluva Craft tai Profession korjausten tekemiseksi. Kussakin skillissä voi onnistua vain kerran ja yksi osallistuja voi käyttää kapteenin Profession (sailoria). Erasmuksen Reflex ei muuten ole huono.