Pääsette aukion ylitse ilman ongelmia. Ensimmäisessä huoneessa löydätte kiviseiniin kaiverrettuja hyllyjä, joissa lojuu metallin palasia ja kappaleita. Katosta roikkuu joitakin eläinten luista tehtyjä koristeita. Seinän vieressä kivipöydällä seisoo karkea, alle puolimetrinen patsas (punainen S), joka esittää sarvekasta ja siivekästä olentoa.
Metalliroina hyllyssä on ansan osia mm. sopivia vasamia, jotka sopivat aiemmin löytämäänne ansaan. Se on nyt ladattu.
Menette takaoven kautta ulos ja huomaatte katon sortuneen tässä käytävässä, sitä kautta ei pääse oikaisemaan. Astuessanne sisään seuraavaan huoneeseen huomaatte kivestä valmistettujen huonekalujen ja roskien seassa kivipilarin (R), jossa on useita rivejä riimukirjoitusta.
Numerot pilarissa ovat päivämääriä, mutta merkintätapa on täysin erilainen kuin Absalom reckoningissa. Puolivälissä listaa päivämäärien välit muuttuvat lyhyemmiksi ja lyhyemmiksi ja ymmärrät niiden olevan kuolinpäiviä. Suuri määrä kääpiöitä on kuollut tuona aikana jostain syystä.
Muistakaa siirtää tokeneitanne ja heittäkää sitten perskaa.
"Mis' kaik' hii'et o'?" Delzden tohtii kysyä, kun miltei side silmillä eteenpäin porhaltaa. Häkellyttävän tarkkaavainen ja utelias hän kuitenkin muinaiseen kääpiöasumukseen on. Ehk jok taat o viän käpsät men'sä, hän pohtii itsekseen.
[20] = 20 Perception 1d20:
[
]
= 20
Delzdenin hahmolomake
Ftr 1/Sla 3; HP 29/36; CMD 20; AC 17, t 13, ff 14; Fort +5 Ref +6 Will +2; Init +3, Perc +0
"En tiedä mitä täällä on tapahtunut, mutta ei se hyvältä vaikuta. Mutta mehän tiesimme jo kääpiöiden jättäneen tämän paikan." Thansan raaputtaa nenänpäätään yhdellä kynnellä ja ioun-kivien valo vaikuttaa hetkeksi himmenevän. "Mutta Delzden on oikeassa. Missä kaikki koboldit ovat?"
Thansan yrittää tassutella huoneen eteläiselle ovelle hiljakseen ja poistua sitä kautta kompleksin keskipaikkeille. Hän pitelee edelleen toisessa kädessään noutokoulutukseen käytettyä laukkua ja pitää toisen käden vapaana loitsuille. Tämä kolo näyttää siltä kuin siihen kuuluisi jokin koriste. Jos käy huonosti, en ole ainakaan jaloissa.
Kun hän on asemissa (jos hän pääsee sinne ilman komplikaatioita), hän odottaa hetken onko muilla suunnitelmia. Jos kulman takaa putkahtaa jokin otus joka ei ole koboldi, hänen aikeenaan on pudottaa sen niskaan glitterdust (tehostettuna viimeisellä arcane reservoirilla tässä vaiheessa).
Hipsitään etelään. Jos Stealth on tarpeen, heittäköön GM sen +8 bonuksella. Ei pidetä heti ääntä jos muilla on nerokas ajatus. Jos muilla ei ole ideoita, no, postataan sitten tiistai-iltana (edit. tuli kommervenkkejä) jatko jos sihisijä ei ole näyttäytynyt. Jos syystä tai toisesta on heitettävä saving throweja, pistetään sellaiseen +2 shadow speakerista.
Pelko pois Thansan läpsäyttää pari kertaa laukulla seinää vasten ja katsoo jos ääni houkuttelisi otuksen esiin ja tarjottimelle. Kun se tulee näkyviin, hän yrittää pikaisesti tunnistaa sen. Jos se on jokin mikä kivettää katseellaan näkemänsä kohteet (tai jos Thansan ei tunnista sitä lainkaan), Thansan yrittää ehtiä pudottaa sen niskaan tonnin kimalletta ennenkuin se tekee hänestä puutarhatontun.
Tunnistus jos tarpeen: Nature +14, Arcana +13, muut +8
[14] = 14 1d20:
[
]
= 14
Save jos tarpeen (käytetään shadow speakerin bonusta joka on laskettu mukaan) Fort +9, Ref +7, Will +8
[17] = 17 1d20:
[
]
= 17
Jos jotain/mitään näistä ei tarvita vielä, sitten ovat turhia eikä niitä pidä huomioida. Mutta kerrotko jos piti käyttää tuo shadow speaker, koska niitä on vain kaksi jäljellä.
Yritetään houkutella örmö tappeluun omilla ehdoillamme ja pistää siihen DC 18 glitterdust. Eri asia on sitten miten hyvin suunnitelma toimii, jos lainkaan.
Sälpä tajuaa, mitä Thansan yrittää ja liikkuu itse kauemmalle ovelle. Samalla hän jykevöityy ja alkaa näyttää vielä enemmän kiveltä, hänen elementaalisen perimänsä vahvistuessa.
"Itsepäisempi kuin säkillinen kääpiöitä. Käyn katsomassa jos pääsisin kiertämään oikealta ja näkisin mikä sitä noin kiinnostaa tuossa paikassa." Thansan tassuttelee huoneen ympäri ja yrittää päästä kurkistamaan otusta turvallisen etäisyyden päästä.
En tiedä pääseekö kivikasasta R-kirjaimen vierestä yli. Yritän olla ripeä ettei Sälpä haaskaa kykynsä käyttöä. Siirrän Thansanin sinne minne aioin, mutten tiedä miten pitkälle pääsen.
Sitten kun pääset sinne mihin olet menossa, niin se näkee sen lelunsa ja lähtee suoraan kohti ellei joku asetu sen tielle. Arcana-heitolla sait selville, että magical beast ja sillä katse joka muuttaa kiveksi. Se on lajinsa edustajaksi hyvin rauhallinen. Silmien sulkeminen ja siteen käyttäminen silmillä suojaavat katseelta.
Delzden on seurannut vierestä Thansanin seikkailuja, ja päättänyt tulla auttamaan pikku-ukkoa kiipeämisessä ja itsekin siinä samalla siirtyä kivikasan toiselle puolen.
[17]+10 = 27 Climb 1d20+10:
[
]
+10
= 27
[20]+10 = 30 Aid another Climb 1d20+10:
[
]
+10
= 30
Delzdenin hahmolomake
Ftr 1/Sla 3; HP 29/36; CMD 20; AC 17, t 13, ff 14; Fort +5 Ref +6 Will +2; Init +3, Perc +0
Vimmatusti länkisäärinen pikkumies yrittä kiivetä pinon päälle, ja vaikka hieman mustelmia tulisi niin ei se mitään. Climb checkejä kunnes onnistuu. Ensin Delzdenin avustuksella (ja näköjään muutkin kun on niin pätevä).
Thansan meinaa sanoa jotain Delzdenille, mutta viime hetkellä hillitsee itsensä tilanteen vakavuuden vuoksi, ja vain nyökkää syvään tälle. Katsotaan sitten mitä ihanaa sieltä löytyy.
Thansan muuttaa mieltään ja sulkee silmänsä. "Delzden toverini, väistä taaksepäin tai sulje silmäsi, pyydän. Huomio, kokeilen jotain poikkeuksellisen tyhmää. Sulkekaa koilliskulman huoneen eteläinen ovi ja avatkaa pohjoinen jos ehditte tehdä sen kun tämä kaveri on vipeltänyt luokseni. Menkää sitten pois huoneen ovien näkölinjalta. Yritän houkutella sen laukulla kyseiseen huoneeseen ja pistää oven kiinni. Jos tämä ei tykkää leikkiä liian rajusti, niin pääsemme helpommalla."
Sitten miekkonen lähtee tassuttelemaan kassia heilutellen kohti yllättävän leikkisältä vaikuttavaa liskoa koplaten vasemmalla kädellään seinästä suuntaa. "Kuuuka on hyvä noutaja!"